Bärande vägg?!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Bärande vägg?!?!

    Postade för några veckor sedan om mina planer på att bygga in ett akvarium i en klädkammare. Projektet har kommit så långt att det står och väger på om väggen är bärande eller ej. Är den bärande så måste styrelsen ta beslut huruvida jag får göra detta eller ej. Sagt och gjort så har jag nu fixat fram ritningarna på huset men de säger mig inte mycket Någon som har några tips på hur man ser vilka väggar som är bärande och vilka som inte är det?

    Det enda positiva är väl att väggen som vätter mot sovrummet redan har ett hål, så där kan man ju bygga ny vägg om det inte skulle gå att använda den mot vardagsrummet. Så ett inbyggt akvarium skall det nog bli tillslut.

  • Mohlin
    Användare
    • maj 2002
    • 139

    #2
    Vad är den gjord av? Är det sten så är det ju en risk, är det trä är den nog inte bärande (läktvägg). Å andra sidan kan du ju stötta med en balk överst i "hålet" som bär upp den biten ovanför. Du begriper nog vad jag menar.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Jodå visst begriper jag. Mitt problem är tyvär inte så mycket hur jag skall göra om det är en bärande vägg utan mera hur jag skall övertyga styrelsen i föreningen att jag skall få göra ingrepp på den isf.
      Tydligen så att bärandeväggar är förenings sak medans "väggar" är helt mina egna bekymmer.



      Kommentar

      Arbetssätt...