Dosering av bikarbonat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Dosering av bikarbonat?

    Hur mycket bikarbonat använder ni vid vecko-vattenbyten? Är det någon som "forskat" fram mängden bikarbonat man behöver tillsätta per 100L vatten för att uppnå en viss Ph-nivå?
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    Det beror på vid vilken nivå man befnner sig.
    Lägger man i 10 ml bikarbonat i ett vatten som har ett pH på 6 så stiger pH väldigt mycket.
    Ligger pH från början på 7.5 så måste man lägga i mycket mer bikarbonat för att det skall stiga lika mycket.
    etc. etc. - det går alltså inte att ange en exakt mängd över hur mycket bikarbonat som behövs för att pH skall stiga en enhet.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag har testat Ph-värdet, men det är oerhört svårt att se på vilken nivå det ligger då man skall titta och jämföra färger. Nyansen känns väldigt uppskattningsvis...

      Vilken testprodukt förordas?

      Kommentar

      • Fred
        Användare
        • oktober 2003
        • 67

        #4
        Hej Tricella,

        Enligt uppgifter från Akvarielagret tillför de vid vattenbyte 50 ml bikarbonat och 50 ml salt per 100 liter vatten.

        Jag har nu minskat på både mängden salt och bikarbonat, då KH och pH rusat onödigt mycket i höjden (hur nu pH-värdet kan rusa i höjden när man med bikarbonat sägs kunna uppnå max 8,5 i pH...) samt då andra "väl belästa" källor tipsat om att salt kan vara bra att ta till när skyddslingarna av olika skäl mår mindre bra (dvs differensen mellan den normala mängden salt och den man tar till vid sjukdom bör vara så hög som möjlig).

        Vänligen,

        Fredrik
        Min Zoon

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          citat:Enligt uppgifter från Akvarielagret tillför de vid vattenbyte 50 ml bikarbonat och 50 ml salt per 100 liter vatten.
          Den relevanta frågorna man då måste ställa sig är
          1/ Vilket pH-värde har Akvarielagret i sitt kranvatten
          2/ Vilket pH-värde har de i akvariet där bikarbonaten tillsätts
          3/ Hur mycket vatten byter man
          Ja det finns säkert fler frågor...
          Det intressanta är dock att denna rekommendation ENBART är anpassad för Akvarielagret, men kan lika gärna vara fel som rätt för andra.

          Angående vilka tester som är bäst så finns det säkert lika många svar som det finns akvarister. Jag har i alla fall använt Duplas vätsketest och Aqua Vitals stickor och är nöjd med dem (vet dock an en del inte gillar Aqua Vital).
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • Fred
            Användare
            • oktober 2003
            • 67

            #6
            Kjell,

            Ovan angivelse var heller inte menad som någon absolut sanning, bara som en ungefärlig angivelse om i vilket härad man bör/kan ligga. Annars antar jag att Brommavattnet har ett pH på ca 7,5, att de byter en tredjedel av akvarievattnet per vecka och att pH värdet i karen direkt ges av den mängd bikarbonat (1/2 dl) de tillsätter vid vattenbytena.

            Tricella,

            Håller fullständigt med dig om att det är svårt att avläsa vattenvärdena med de testverktyg som står till buds (för amatören).
            Har bl a testat två olika NO2-tester där det ena angav < 0,1 och den andra angav ~ 3 mg/l nitrit i vattnet...

            Vänligen,

            Fredrik


            Min Zoon

            Kommentar

            • Emil Martinsson
              Användare
              • november 2003
              • 167

              #7
              Hej Tricella.
              Enligt en kille som jobbar på djurmagasinet skulle ph värdet på kranvattnet i Skövde ligga på ca 8.5. (för du bor väl i Skövde?)
              Emil
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ja...jag bor i Skövde. Ligger det verkligen på 8,5??? Jag har hört att det skulle ligga på dryga 7...??

                Om Ph ligger på 8,5 så behöver jag inte ens tillsätta bikarbonat...eller?

                UPPDATERING:

                Ringde kommunen och blev kopplad till Vattenverket. Dessa värden fick jag meddelat mig:

                Ph - 8,1 (Konstant värde enligt dom då flertaliga tester visat 8,1)
                Gh - 4,0
                Kh - 28-29 (har vid vissa tillfällen sjunkit till 24, men aldrig lägre)

                Skövde har ett mjukt vatten enligt kommunens värden.

                Utdrag ur zoopet.com´s "Lite grundläggande vattenkemi":

                citat:Nu för tiden finns det också en del tester som mäter karbonathårdheten i ppm CaCO3 i stället för i °KH. 1°KH=17.86 ppm CaCO3. Det innebär att 3 i KH motsvarar 53.6 ppm CaCO3.
                Med dessa beräkningar så skulle Skövdes och mitt KH ligga på strax under 2 KH. Jag behöver alltså höja KH om jag förstått rätt?...(inget mattesnille här...)

                Kommentar

                • elof
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 225

                  #9
                  för det första så beror det ju på vad du har för fisk.
                  när man (läs jag) tillsätter bikarbonat så är det oftast för att buffra vattnet dvs höja kh så att ph ligger stabilt och inte svajjar. så kolla ditt kh-värde.
                  MVH Simon

                  Kommentar

                  • cyntolopia-afra
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 77

                    #10
                    Tja

                    Det finns ett salt som heter Pond salt som innehåller både bikarbonat och andra nyttiga salter.
                    Av det så ska man lägga i en tsk varje vattenbyte
                    Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      KH visar vattnets buffringsförmåga, alltså hur stabilt PHt kommer att hålla sig tills det att du byter vatten nästa gång. Har du ett PH på 8,5 och ett KH på 2 så kommer du efter en vecka inte ha ett PH på 8,5 längre, utan närmare 7 skulle jag tro. Fiskarna "tål" 7, men det som de inte gillar är den snabba förändringen.

                      OBS!!! När du tillsätter bikarbonat i ditt kar är det inte främst för att höja PH, utan för att höja KH så att du får ett stabilt PH!! Detta är den absolut viktigaste orsaken.

                      Hur mycket, spelar ingen större roll och är väldigt olika för alla (min fingertoppskänsla säger ett rågat kaffemått bikarb. / 50 liter är lagom för mig). Det viktigaste är att man hamnar ungefär på rätt värden, gör lika varje gång och INTE tillsätter bikarbonat utan att byta vatten först, det är inte alls bra!

                      Tillsätt heller ALDRIG mer än 2dl salt / 100 liter vatten (inte ens när fiskarna är sjuka) och kom ihåg att när vatten dunstar så försvinner inte saltet.

                      Så är det!

                      Saludos,
                      Zaphi
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...