långsamt döende fiskar?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johper98

    långsamt döende fiskar?!?

    hej

    Jag har ett litet 120liters kar med snälla små ciklider som boliviansk fjäril, paletter osv men har under en längre tid haft problem. Fiskarna har dött en och en med kanske 3 månader emellan. De har alla varit friska och krya tills de utsatts för stress som tex angrepp från andra fiskar. Antar att det kan vara något som smittat långsamt och som ligger vilande men bryter ut när de blir stressade.

    Allt har varit lungt en tid nu men jag har inte köpt några fiskar utan avvaktat och observerat vad som händer. För två veckor sedan var jag tvungen att flytta akvariet vilket medförde att min paletthanne började visa samma symptom som de tidigare fallen. Han såg lite blek och hängig ut och kunde inte få i sig maten utan spottade ut och in hela tiden. Har nu medicinerat med octozin vilket verkar ha hjälpt. Han ser hur pigg ut som helst och äter som vanligt.

    Problemet jag har nu är att allt ser bra ut och jag kommer naturligtvis avvakta innan jag stoppar i mer fisk. Men risken känns stor för att historien skall upprepa sig. Det vill säga att allt ser fint ut tills jag lägger i ny fisk som går och dör för mig!!!

    Skall jag ge upp och starta om akvariet från scratch eller finns det någon annan medecin som funkar bättre? Octozin verkar vara ganska mild, stämmer det? Har använt den en gång innan och då blev det bra ett tag men kom tillbaka igen. Ska jag kanske köra två kurer på raken? Jag har ju inte så mycket att förlora eftersom jag inte har så mycket fisk kvar (däremot är växterna i tiptop form så det skulle kännas synd att offra dem)
    Hjälp!!!
Arbetssätt...