Glasproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Glasproblem

    Vad säger ni om klassikern "att få bort fällningar på glaset från den gamla bakgrunden när man vänder karets baksida utåt"?

    Såhär är det: En kille köper ett nytt 720 kar och sätter i en hemmagjord bakgrund. Han repar efter bara en vecka frontglaset varpå han avlägsnar bakgrunden, vänder på karet och sätter fast bakgrunden på den repade rutan. Nu upptäcker han att bakgrunden har gjort den nuvarnade frontrutan ful under sin korta vistelse mot den. Han avlägsnar bakgrunden omeddelbart från den repade sidan med neej, försent, även denna ruta har fått "fällning". Nu har han två fula rutor med fällning och ett tydligt spår genom den av den borttagna silikonsträngen som bakgrunden suttit fast med. Han beger sig till butiken och brättar visserligen vad han gjort men påstår även att glaset var fult från början och han vill ha ett nytt kar. Förutom fällningen från bakgrunden ska glaset ha haft en regnbågsskimrande ton, ett klart fabrikationsfel enligt honom. Butiksinnehavaren misstänker hur det hela ligger till men ringer till leverantören som säger att det går bra att skicka tillbaka karet och att han ska ge kunden ett nytt. Killen blir glad och sticker hem med sin nya 720:a. Han har nu lärt sig att vara försiktigare med glaset.

    Nu kommer jag in i butiken och får syn på karet som står där på golvet. Butiksinnehavaren berätta hur det hänger ihop och visar på defekten som inte ser så farlig ut där i butiken. Han säger att han inte vet om det går att få bort men att jag kan ta karet för 1500 om jag vill. Jag slår till.

    Det ser inte så himla illa ut om man inte kör med direkt motljus men jag skulle såklart vilja få bort det. Någon som lyckat med detta?

    Såhär ser det ut när det är torrt och belyst med motljus: http://www.hagblomfoto.com/Fult_glas.htm

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • kilova
    Användare
    • april 2002
    • 327

    #2
    Prova med tankräm med slipmedel i , det tar bort det mesta utan att repa.
    Tropheus moori golden kazumba F1
    Tropheus dubosi F1
    Tropheus Chaitica F1
    Tropheus red chimba F1
    Tropheus black pemba F1
    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
    Tropheus moori bärnsten F1
    Tropheus moori kejsare
    Mvh Kim

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Rubbing eler aceton kanske ?

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Vanlig svinto, det använder jag till mina täckglas ibland.
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Vannar
          Användare
          • april 2002
          • 339

          #5
          fällningar från bakgrunden? vad är det för typ av bakgrund? frigolit med betong, isåfall kanske någon mild syra kan göra jobbet!

          avis ett 720 för femtonhundra det kallar jag klipp det.
          / Jonas Vannar

          Kommentar

          • Mohlin
            Användare
            • maj 2002
            • 139

            #6
            Det finns också specialmedel som man använder till att göra rent glaskeramiska spishällar med. Det repar inte. Eller löddrande stålull. Svinto, som Magnus sa.

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Tandkräm är en nog en bra idé, det ska jag prova. Svinto låter lite farligt tycker jag, eller? Repar inte det?

              Jag är också lite förvånad över att det kan bli en sådan fällning på så kort tid. Jag vet inte mer om bakgrunden än att den var hemmagjord. Detta fenomen med att glaset är helt rent just under siliconen men att det har uppstått en "fällning" eller vad man nu ska kalla det bakom bakgrunden har jag sett på många kar. Även i bottnar när man avlägsnat fastlimmade frigolitplattor. Min tanke var att någon av er säkert tampats med just detta tidigare.

              Jo ett klipp är det nog även om jag inte får bort skiten. Karet är ju i övrigt så gott som nytt.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Det beror som nämnt på vilken typ av fällning det är. Mina tipps är:

                -Nya fina rakblad.

                -Ättika.

                -Aceton.

                -Amoniak.

                Jag tycker att det borde fixa det mesta.

                Mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Mohlin
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 139

                  #9
                  Stålull som löddrar repar inte. Jag använder det till min spis (glashäll) och har ockå använt det till andra "känsliga" ytor när jag gjort dem rena (Svindyra danska PH-lampor tex). No problemos.

                  Kommentar

                  • AndreasN

                    #10
                    Vim/Jif är bra, det kanske funkar? Det innehåller väteperoxid.

                    Kommentar

                    • Kjell K
                      Användare
                      • april 2002
                      • 128

                      #11
                      Jag skulle börja med att prova ett starkt rengöringsmedel för sanitetsutrymmen. De är effektiva för borttagning av olika typer av fällningar på glas och kakel.

                      Om du provar ätticka så fungerar isätticka (ren ättickssyra) mycket bättre än ättickssprit.

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Jag förstår att ni är ooootroligt nyfikna på hur det går med mitt "fula glas".

                        Jag tackar alla för era råd och kommer nu att testa alla. Jag har nu spenderat hela seneftermiddagen och kvällen med at prova de ovan nämnda preparat som fanns i huset. Jag har testat samtliga riktigt ordentligt vilket innebär gnidande med olika sorters trasor under så långa perioder att armen krampat och upp till timslånga avvaktanden då olika syror verkar.

                        Vim= resultat 0
                        Aceton= resultat 0
                        Tandkräm= resultat 0
                        Helt nytt rakblad= resultat 0
                        Kalcinex= resultat 0
                        Ättikssprit= resultat 0

                        Imorgon börjar jag med stålull, ättikssyra och andra nämnda specialpreparat.

                        Jag har i flera år ständigt avlägsnat kalk från täckglas och kar som jag rengjort, med rakblad och annat men då alltid kunnat känna förnimmelsen av en beläggning då man låter fingertopparna löpa över ytan. Så icke i detta fallet. Jag vet dessutom INGEN beläggning eller fällning som inte åtminstone ger med sig en liten, liten, liten aning då man applicerar samtliga av de tidigare nämnda preparaten och metoderna efter varandra på en liten fläck men så är det i detta fall. Det syns inte det allra minsta att jag varit i farten trots att jag lagt ner 4-5 timmar på att gnida.

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Youma
                          Användare
                          • december 2003
                          • 43

                          #13
                          Hm, får man inte bort saker med aceton, då vetetusan alltså..
                          Aceton tar ju bort ALLT! (även huden från fingrarna..)

                          Kan det ha hänt nåt på kemisk nivå? Angriper vi det från fel håll kanske?

                          Hur ogenomskinlig är fällningen då?

                          Förresten, det kanske går att fråga en glasmästare, de jobbar iaf med just glas..

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1884

                            #14
                            Som jag ser det kan man angripa det på ett antal olika sätt. Ett är att man på kemisk väg "fräter" bort det. Då gäller det att veta vad det är misstänker jag.

                            Fosforsyra är effektivt mot kalk, vilket detta borde åt minstone delvis vara eftersom det handlar om en hemmagjord bakgrund. Kalcinex med flera består nästan av 100 % fosforsyra och jag har nu provat med att låta det fräta i en halvtimma vid två tilfällen varpå jag skrubbat hårt. Inget resultat.

                            Aceton angriper så vitt jag förstår kladdigheter och fetter??? Det går inte att låta det fräta eftersom det försvinner. Jag har gnidit länge och väl och även detta helt utan resultat.

                            Tandkräm med "Ultra whitening" innehåller slipmedel i form av små korn som helt enkelt slipar glaset så att det översta ytskiktet avlägsnas. Dett borde ju vara effektivt eftersom det enda som kan återstå efter sådan behandling borde vara saker som finns INNUTI glaset. Och det är väl knappast troligt att man kan få en fällning från en hemmagjord bakgrund till att ta sig in innuti glaset? Inte heller tandkräm gav som tidigare nämnt några resultat alls.

                            mvh,
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • Youma
                              Användare
                              • december 2003
                              • 43

                              #15
                              Imed att det inte är nån beläggning på ytan, så skulle det ju kunna vara nåt ämne som har förenat sig med glaset, på ytan.

                              Det kommer inte gå att skrapa bort alltså, frågan är om det går att få bort? Tänkte just att kanske har glasmästare mera kunskap om glaskemi?

                              Man skulle kunna istället få ny "fällning" över där silikonet har suttit, så att det blir jämt åtminstonde..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...