Blåciklid yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Blåciklid yngel

    Hej,

    Mina yngel av de Blåe är frisimmande idag.
    När kan jag ta bort föräldrarna?
    Går det bra att föda upp dom på yngeltorfoder? (gjorde jag med mina Tuppar)

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • Christian

    #2
    grattis!
    Jag tog bort ynglen efter några dagar. Det svåra är sedan att få dem att överleva. Det kan vara mycket svårt att få dem att klara sig på torrfoder. Jag körde med detta och det var endast tre(!) som överlevde. Infusorier el. liknande torde vara det bästa.
    Lycka till!

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      köpte Cyklops och något foder som jag ska krossa. (det var bra sa affären)

      Men vad hjälper paret ynglena med nu?
      jag menar, dom kan ju inte mata ynglena väl?
      Ynglena ska gå ensammna i ett 90Lkar.
      Kan jag flytta ynglena idag?
      Dom har varit frisimmande ett par dagar nu.

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Christian

        #4
        Hej!
        Paret skyddar väl ynglena gissar jag. I mitt kar fungerade det så att honan plockade upp alla yngel som simmat för långt bort och spottade in dem i lekgropen igen. Detta medan hanen skyddade reviret. De gånger jag lät ynglena vara kvar i sällskapskaret blev de så småningom uppätna av mina apistogrammor. Har ynglena varit frisimmande ett par dagar gör du rätt i att flytta dem. Försök du med cyklops men jag tvivlar på att du kommer att lyckas. Artemia el. infusorier är det som jag tror är bäst.

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #5
          Tack för svaret Christian!

          Mvh Ola
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Gimpan
            Användare
            • augusti 2003
            • 183

            #6
            Jag använde flytande artemia dom första dagarna (5) och sen krossat flingfoder. Av ca 100 överlevde runt 60 st. Jag tog bort föräldrarna när dom började äta flingor.
            JimmY CasH

            En "Viktoria" tack!

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • augusti 2002
              • 1232

              #7
              Har för mig att det ska vara svårt att hålla alla vid liv, stämmer det?

              Jag har säkert 40st nu som simmar runt med stora fina magar i ett 90L kar.
              Jag bytar 1/4 ca 4ggr i veckan och matar ett par ggr varje dag med Bosmider och smulat flingfoder.

              hur lång tid tar det egentligen att få upp dom i ett par cm?
              (flyttade upp mitt par till mitt rum istället för i källaren där mamma sitter och röker, hon saknar dom säger hon=)).

              Mvh Ola
              ola lindeberg

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • augusti 2002
                • 1232

                #8
                Dom växer så det knakar nu.
                Där är fler än 40st snare uppåt 60st!
                Dom har varit frisimmande sedan den 26/11 idag är det 15/12 så dom har en fisklinkande form och är pigga.

                Hur länge kan jag ha dom i 90L innan dom blir för stora för det?
                Jag har ett 60L som bara står + ett 222L som dom ska växa upp till några cm i.

                När kan jag lägga ned dom i det fullt inreda 222L karet? Får dom svårt att hitta mat då?

                Där går lite Guramis, ett Palettpar, lite kardinaler och många Ancistrusar.

                Tänkte såfall lägga över Paletterna och guramisarna till 90an och de blåa i 222an?

                Hoppas någon svarar och tipsar mig lite.

                Mvh Ola
                ola lindeberg

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 1232

                  #9
                  Dom växer så det knakar nu.
                  Där är fler än 40st snare uppåt 60st!
                  Dom har varit frisimmande sedan den 26/11 idag är det 15/12 så dom har en fisklinkande form och är pigga.

                  Hur länge kan jag ha dom i 90L innan dom blir för stora för det?
                  Jag har ett 60L som bara står + ett 222L som dom ska växa upp till några cm i.

                  När kan jag lägga ned dom i det fullt inreda 222L karet? Får dom svårt att hitta mat då?

                  Där går lite Guramis, ett Palettpar, lite kardinaler och många Ancistrusar.

                  Tänkte såfall lägga över Paletterna och guramisarna till 90an och de blåa i 222an?

                  Hoppas någon svarar och tipsar mig lite.

                  Mvh Ola
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • Gimpan
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 183

                    #10
                    ju tidigare du släpper ner dom i 222:an desto fortare kommer dom bli stora mina Metae nu 3 månader är ca 3 cm och har gott i ett 112L fram till 2 månader och vilken skillnad på storleksökning det blev när jag flyttade över dom. Flytta dom nu! mitt råd i all fall...
                    JimmY CasH

                    En "Viktoria" tack!

                    Kommentar

                    • Gimpan
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 183

                      #11
                      ju tidigare du släpper ner dom i 222:an desto fortare kommer dom bli stora mina Metae nu 3 månader är ca 3 cm och har gott i ett 112L fram till 2 månader och vilken skillnad på storleksökning det blev när jag flyttade över dom. Flytta dom nu! mitt råd i all fall...
                      JimmY CasH

                      En "Viktoria" tack!

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        #12
                        Gimpan, så du tror att dom kommer hita fodret jag släpper ned till dom då?

                        Mvh Ola
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • Ola
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 1232

                          #13
                          Gimpan, så du tror att dom kommer hita fodret jag släpper ned till dom då?

                          Mvh Ola
                          ola lindeberg

                          Kommentar

                          Arbetssätt...