svagare ljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lotta
    Användare
    • februari 2003
    • 80

    svagare ljus?

    hej!
    jag har idag ett 2meters kar med 2st 150cm aquarelle-rör.
    Jag har sett att när jag bara använder ett av rören ,så färgar fiskarna bättre.
    men då blir de inte så snyggt i övrigt, i och med att de blir 50cm av karet som inte blir belyst alls.
    Hur ska jag göra? rampen o rören e nya,så förslaget att köpa nytt är uteslutet.Jag har provat mkt olika rör tidigare i andra akvarium men tycker att aquarelle är perfekt för dessa fiskar som går där i nu.
    Finns d ngt sätt man kan göra på för att dämpa ljuset utan att det snor(tar)ngn bit av färgspektrat som röret ger???
    När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Solskyddsfilm mellan rör o täckglas? :-)

    Kommentar

    • Sven W
      Användare
      • oktober 2003
      • 157

      #3
      Ingen expert på detta men vad jag förstår beror möjligheten att reglera ljustyrkan på hur rampen är konstruerad. T.ex. kan man ibland använda dimmer. Se t.ex. http://www.lexel.se/ftp/MC1793SE.pdf

      Ovanstående fungerar inte om man har en ramp med glimtändare. Har dock för mig att jag någon gång läst om glimtändare som har ljusreglerande effekt.
      /Sven

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        kanske lagomt mycket med flytväxter?
        beror iofs på vilka fiskar du har!..

        Kommentar

        • lotta
          Användare
          • februari 2003
          • 80

          #5
          Jag har tanganyika: cyprichromis, ophtalmotilapia,callochromis,enatiopus.
          så växter känns ute slutet.

          tack sven för tipset, tåls att kollas upp!

          citat:
          "Ovanstående fungerar inte om man har en ramp med glimtändare. Har dock för mig att jag någon gång läst om glimtändare som har ljusreglerande effekt."

          har inte alla standard akvarieramper glimtändare då?
          men du menar alltså att jag skulle byta ut befintliga glimmisar ,eller?


          När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

          Kommentar

          • Sven W
            Användare
            • oktober 2003
            • 157

            #6
            Vet inte vad som är standard i akvarium, men jag har en ramp med glimtändare och en modernare konstruktion utan.

            Den special glimtändare jag nämnde såg jag beskriven för ett par år sedan på någon akvariesida. Minns tyvärr inte var och om de fortfarande finns att uppbringa. Jag ver inte heller om den åstadkommer det du är ute efter, huvudsyftet var att åstadkomma skymmningseffekter, så på något sätt kunde den reglera ljusmängden.
            /Sven

            Kommentar

            Arbetssätt...