Ny pumpe lekker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • abar
    Användare
    • september 2002
    • 15

    Ny pumpe lekker

    Hallo, mottok min nye Eheim utvendige pumpe idag. Har kjørt den igang og det virker som den lekker fra pakningen. Er dette noe som går seg til etterhvert? Har tatt opp å sett, smurt med vaselin, tørket bort smuss, osv. Men den drypper litt enda. Kan jo selvsagt ta den med tilbake til forhandleren, men tenkte kanskje det var noen her som visste noe?
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Låter som om att packningen är fel anpassad elelr att den inte sitter riktigt ordentligt.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Mohlin
      Användare
      • maj 2002
      • 139

      #3
      Tänk på att inte använda vaselin, det fördärvar gummit. Det finns andra "smörjor" man ska ta på gummi för att hålla det mjukt. Finns i "dyk-shopar" bla där man använder det till maskerna osv.

      Kommentar

      • abar
        Användare
        • september 2002
        • 15

        #4
        Skal en holde seg unna det vaselinet fra Eheim også?

        Kommentar

        • Mohlin
          Användare
          • maj 2002
          • 139

          #5
          Har Eheim ett eget vaselin? Det visste jag inte. Men i så fall borde det väl var ok, hoppas jag. Det Vaselin som jag menade var det här vanliga som man köper i affären och som är en "petrolium produkt". Det ska man hålla sig ifrån.

          Bra att veta i andra situationer också där gummi och "smörjmedel" är inblandade... :-)

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Är Eheims Spezialfett likadant som vaselin ?!..

            Kommentar

            • abar
              Användare
              • september 2002
              • 15

              #7
              Ja Eheim har en type vaselin, som følger med nye pumper, du kan vel også få kjøpt den løst. Om de kaller den vaselin eller Spezialfett, er vel litt begge deler. Men poenget er vel at den er beregnet på de gummipakningene.

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #8
                En gummipackning är med största sannolikhet tillverkad av EPDM-gummi, dvs ett syntetiskt gummi med bra egenskaper beträffande åldring och temperatur samt ett förhållandevis lågt pris. I gummiblandningen ingår (förutom, polymer, kimrök, svavel, acceleratorer, krita och oljor) just vaselin. Att vaselin skulle kunna skada en EPDM-packning finner jag helt osannolikt, med tanke på den kemikaliebeständighet denna gummikvalitet har.

                Något som däremot är riktigt är att man inte skall utsätta "gummit" för vaselin, förhoppningsvis använder du inte det ena gummit till det andra, eller tvärt om.
                Dessa gummin jag pratar om nu är gjorda av latex, dvs naturgummi, naturgummits största brist är att det inte är kemikaliebeständigt.

                Slutsats:
                När ni skall smörja in packningen på pumpen, så använd det originalfett ni får med pumpen. Om det inte finns något så ta vad ni har hemma.
                Matolja, vaselin, glidmedel whatever, se bara till att det inte är giftigt för vattenlevande organismer. Dessutom behövs det inte så stora mängder.

                Ursäkta utläggningen, men jag ville avliva en myt.
                Om någon undrar så jobbar jag på en gummifabrik.
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • Mohlin
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 139

                  #9
                  Wow, ok. Tack för det. Mytavlivning är alltid spännande.

                  Kommentar

                  • abar
                    Användare
                    • september 2002
                    • 15

                    #10
                    Jeg har funnet ut feilen på pumpen også, det var en sprekk i hjørnet av bøtta, så jeg får en ny bøtte.
                    Men det var jo fint å få en leksjon i gummi, hehe.
                    Takk!!!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...