passar de ihop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    passar de ihop

    funderar på att byta bort mina malawi mot lite andra fiskar.

    tänkte då ev ha

    nicugarensa

    guldsöm

    prickig hantel ciklid

    nån kan säga om de skulle funka att ha dessa ihop? iett 720 liters. om inte ange gärna varför. eller om ni har andra tips.
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Hantelcikliden lär väl få stryk av de andra, bort alltså!
    Guldsöm och Nicaragua-ciklid vet jag inte, de kanske är jämbördiga?.
    Men den ena är ju central och den andra sydamerikan, men du är kanske inte är så kinkig. Vattenvärdemässigt så funkar det nog.

    Välj vilken fisk du absolut vill ha så kommer nog tipsen om biotopkompisar till den som brev på posten!
    Anders L

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      ajaja

      kan inte välja guldsömen och nicuragua måste vara med. jag vet att det är syd o central. men det har ungefär samma vatten. så berätta vad ni har att rekomendera. även om man kan ha någon mindre stimfisk med typ kilfläcks rasbora el nåt liknande.

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        kilfläcks rasbora ? Om du skall ha fiskar från hela världen, så finns det mycket att välja på! Och sen så blir de nog uppkäkade illa kvickt.

        De på forumet som har tuffare ciklider än mig, kan nog rekomendera massor av rumskamrater till tex guldsömmen.
        Anders L

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Jag har ett par nicaraguense nu som är väldigt stökiga och jag tror alldeles säkert att de klarar sig med ett par guldsömmare, har du kört länge med malawiciklider så tror jag dessutom att nicaraguensen kan vara en bra övergångs-fisk då den är bra mycket livligare än åtminstone de amerikaner jag har provat. Skaffa ett gäng ungfiskar, 6-8st, och spara sedan två lekpar då de har parat ut, det är en kanonfin fisk och kommer säkert att göra karet väldigt spännande.

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            jag har haft nicuraguenser innan tänkte kombinera den med guldsömen.kilfäcken var bara ett exempel "helge" för att få fram att det var nåt liknande jag skulle kunna tänka mig att ha.

            altså
            ett par guldsöm
            ett par nicuraguensa
            ev salvini
            någonslags stim fisk som är bra färg på

            Kommentar

            • Bander
              Användare
              • oktober 2003
              • 12

              #7
              Hallå Johan!
              Som tidigare sagts är kilfläcksrasbora på tok för liten för att klara sig med de fiskar Du tänkt ha. Stimfiskarna måste vara betydligt större.

              På sin plats kan dock vara att tänka på vilka vattenvärden Du tänkt ha. Cikliderna från Centralamerika kräver generellt en vattenkvalité mer lik malawiciklider än en vattenkvalité á la Sydamerika och västafrika.

              Om Du nu ändå har frångått principen med fiskar från samma världsdel skulle jag kunna tänka mej att en fisk som kongotetra skulle kunna funka bra, förutsatt att pH-värdet inte överstiger 7 alltför mycket.

              Skulle Du däremot se till att pH-värdet ligger närmare 8 skulle jag varmt rekommendera regnbågsfiskar!! Dessa blir stora och trivs utmärkt i vatten med högt pH. Dessutom finns de i en massa olika vackra färger. Några exempel: Klarröd: Glossolepis incisus. Blå metallic med gul bläs: Melanotaenia lacustris. Blå-gul: Mel. boesemani. Tyvärr är ofta regnbågsfiskar, precis som malawiciklider, honfärgade som ungfiskar, varför det kan vara svårt att föreställa sig de utfärgade hanarnas färgprakt. Dock har de en fördel som sällskap till ciklider: de håller mestadels till i de övre vattenlagren.

              Jag såg ett akvarium en gång med sandciklider från Tanganyikasjön, Enantiopus melanogenys tror jag det var, och regnbågsfiskar. Underbar syn, kan jag säga!!

              Hälsningar
              Björn

              Kommentar

              • Rebecka

                #8
                Vill bara upplysa om att salvini är mycket agressivare än guldsöm. Mina guldsömmar fick sån stryk av salvini att jag var tvungen att sälja dem...
                Så jag tycker inte att guldsöm och salvini är särskilt jämbördiga...

                Kommentar

                • Rebecka

                  #9
                  Jag tror varken fullvuxen salvini eller guldsöm á 25cm+ låter en fisk under 10 cm vara...

                  Kommentar

                  • Rebecka

                    #10
                    om jag får göra min röst hörd igen så tror jag att nicagura- cikliden åker på stryk av guldsömmen.

                    Kommentar

                    • Micke_A
                      NCS Medlem
                      • januari 2003
                      • 638

                      #11
                      Hej

                      Jag hade ett lekpar nicaraguense på ca 15 cm ihop med ett lika stort halvvuxet A labiatuslekpar. Det gick bra, till labiatusarna lyckades tränga in nicaraguensehanen mellan två stenar, och slog ihjäl honom. Har för mig att labiatusarna hade yngel då. Innan dess gick det rätt bra, även om man märkte att labiatusarna var de som bestämde.

                      MVH Micke
                      MVH Micke

                      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                      Kommentar

                      • par.fremdling@hotmail.se
                        Användare
                        • augusti 2011
                        • 92

                        #12
                        Passande fiskar

                        Jag har Nicaragua + Guldsöm + Jack Dempsey electric blue + Zebraciklider och Eldbukar och än så länge lirar det bra. Har också köpt till stimfiskar Melanotaenia boesmani (Regnbågsfisk) och det verkar funka. Zebrorna har yngel nu och det har även Eldbukarna.
                        Tycker "Amerikanarna" är spännande fiskar att kombinera.
                        //Pelle

                        Kommentar

                        Arbetssätt...