Scalar-drama

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lg

    Scalar-drama

    Skriver några rader om ett ”drama” som utspelar sig bland mina scalarer.
    Jag har ett antal ungdjur F2 ca 1 år gamla (tack Tommy) som jag försöker få att para ut i ett 375 liters.
    Har hitills lyckats med 3 par som nu går var för sig.

    Drama 1
    Ett par går sedan 5 veckor i ett 110 liters, med yngel, och uppvisar perfekt yngelvård.
    Ynglen börjar nu ”forma” sig som scalarer.
    Föräldrarna har idag lekt igen, ynglen är där och ”pickar” på rommen medan föräldrarna lugnt ser på och ibland ställer sig och ”fläktar” över rommen.

    Drama 2
    Två par delar på ett 160 liters, delat med en blå filter platta, som nu visar sig vara för grov för scalaryngel.
    Det ena paret har gått med yngel 3 veckor, det andra har yngel som varit frisimmande 2 dagar.
    2 dagars ynglen har nu börjat ta sig över på ”andra sidan”, där dess föräldrar lugnt tar upp dessa och spottar upp ynglen på leksubstratet, medan 3 veckors ynglen har börjat smaska på 2 dagars yngel.

    Blir spännande att se vad som kommer att hända.
    Någon med liknande erfarenhet?
    lg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Detta låter aldeles utmärkt för framtiden!
    Använder du vanligt "kranvatten" i karen?
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Tommy K
      Användare
      • maj 2002
      • 309

      #3
      Hej Leif! Kul att se dig här på forumet. Det är också kul att mina fiskar gör som jag lovade att de skulle göra :-) Förhoppningen var ju att de skull ha lika fin yngelvård som sina föräldrar. Själv födde jag väl upp ett tusental innan jag fick nog av dem. Då var det akvarier t o m i tvättstugan. Det skulle vara kul om fler som köpte av dem skrev några rader om hur det gick! Film och bilder på föräldrarna finns fortfarande på www.animationaudio.l.se/scalare

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Har du inga kvar Tommy. Sånna där vill jag också ha.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Tommy K
          Användare
          • maj 2002
          • 309

          #5
          Näe Fredrik, att tre bra par kan vara så produktiva kan man inte ana.
          Det var nästan ett halvtidsjobb att bli av med fiskarna. Så jag gjorde mig av med alla lekparen. Men jag har lånat ett par av mina gamla yngel som nu är vuxna för att se hur yngelvården blev.
          Har en lek på gång, vi får väl se om det blir nå´t...

          Kommentar

          • lg

            #6
            Hej på er
            I det delade 160 liters har det tunnat ur på 3 v ynglen, antingen uppätna av egna föräldrar eller också kommit över på fel sida och mött fel föräldrar.
            Föräldrarna fortsätter dock att hämta och spotta upp "fel yngel".

            I 110 l karet förtsätter ynglen att "flockas" kring rommen.Är lite osäker på om de får i sig något, antar att rommen forfarande (2dygn)är relativt hårda.Föräldrarna gör inget ting.

            Betr vattnet så är vattenkemin inte min starka sida, har dålig koll på vattnet här i Norrköping, kanske någon annan här kan bidra med info?
            I övrigt byter jag 1/4 i veckan, Tommy har säkert mera info om scalarerna har varit vattenkänsliga?

            Tommy, har du provat hur länge ynglen kunde gå med föräldrarna?

            Leif

            Kommentar

            • lg

              #7
              Liten lägesrapport för de som är intresserade.

              I 110 l karet är all rom uppäten, förmodligen av föräldrarna, ynglen finns kvar i oförminskat antal.

              I 160 l karet har däremot i stort sätt alla 3 veckors ynglen försvunnit, medan däremot 4 dagars ynglen finns kvar på "båda sidor".

              Leif

              Kommentar

              Arbetssätt...