Gymnogeophagus/Artnamn??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • felipe cantera
    Användare
    • november 2003
    • 12

    Gymnogeophagus/Artnamn??

    Hej pa alla!
    Har sett att manga rekommenderar varmt Thomas Weidners bok "South American Eartheaters".
    Boken ar sakert jatte bra men just kapiteln om GYMNOGEOPHAGUS har en del faktafel, plus att nagra bilder stammer daligt med texten..
    Med tanke pa hur manga det ar (vi ar!) som ibland undrar "vilken fiskart kan denna vara??"....och borjar da leta pa Internet...och snabbt marker att samma firre gar under flera olika artnamn...kan det ofta vara ratt sa svart att fa en uppfattning och ofta slutar det med att man "vet mindre ju mer man laser".

    Halsningar!!
    Felipe
    Felipe
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Hej Felipe!

    Det var länge sedan du postade på forumet sist.
    Jag såg dina fiskar på Akvarie West i våras och där var verkligen en hel del spännande arter.

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • felipe cantera
      Användare
      • november 2003
      • 12

      #3
      Hej Olof!
      Tack for det dar med "dina" fiskar.....fast egentligen onskade man att fler upptackte dessa skonheter, men sa lange man fortsatter med "fel" fakta om dessa sa kommer dem nog att forbli svara att hitta ute i marknaden.
      Kanske ar det ocksa som sa att till och med fiskarnas popularitet hanger ratt mycket pa deras marknadsforing och "andra intresse" an deras egentliga "varde" som utmarkta akvariefiskar.
      Som kul exempel kan man saga att har hemma i Uruguay, dar vi har runt 25 olika ciklidarter, hittar man inga av dessa i handeln.
      Det vanliga "ursaktet" ar att "ciklider ar for agressiva"....men anda saljer dessa affarer en hel del ciklider fran andra lander, fast da marknadsfords dessa inte som ciklider, utan med pahittade fina namn som ska kunna dra till sig uppmarksamheten fran nyborjare.

      Ha det bra sa lange!
      Felipe
      Felipe

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #4
        Hej Felipe!

        Kul att du tittade in på forumet igen! Kan behövas lite information från folk som finns "på plats" i Sydamerika!
        Hur går det med fiskleveranserna? Kommer du att skicka något upp till skandinavien i den närmaste framtiden?
        Har du hittat något nytt och intressant bland cikliderna i Uruguay? Några planer på att fånga fisk i Salto och Artigas området?

        Mvh/ Per

        Kommentar

        • Ola Sjödin
          Användare
          • augusti 2003
          • 514

          #5
          Hejsan
          Även jag undrar om det finns någon svensk firma som importerar din fisk? Jag är mycket lockad av dessa ciklider från lite kallare trakter.

          Mvh Ola Sjödin

          Kommentar

          • felipe cantera
            Användare
            • november 2003
            • 12

            #6
            Hej igen!
            Forst och framst vill jag bara halsa att anledningen att jag inte har "halsat pa" pa sista tiden, beror pa att den ekonomiska krisen har nere blir bara varre och varre...vilket gor att man far syssla med mycket annat an det man gillar; fiskar, reptiler och naturresor.
            Men nu ar det till och med sa att dem andra "jobben" borjade ta slut...och da har man tid igen for att skriva och aterigen agna sig at detta som kanske inte ger nagra pengar men som ar sa intressant.

            Jag har fatt mail av en kille i Danmark som ar intresserade av att ta in fisk fran Uruguay, Martin Tversted hetter han....men jag vill heslt inte anvanda forumet for att gora "reklam", utan for att kunna ge information om vara fiskar pa grund av det som jag namnde i min forsta inlagg.

            Vi startade en hemsida for nagra fa manader sedan...kul grej...detta har varit pa gang flera ar nu men aterigen ar det pengar som saknades for att satsa pa en websida (kostnaderna for sant har nera ar otroliga!!!!)men i ar hittade jag en kille som arbetar med detta heltid och som ville "byta" en sida mot reptiler (??)....sa tor det eller ej, vi fick en sida mot 2 boor!!.....pa det sattet fungerar det har nere nar krisen ar som den ar och nar alla vill ha nagot men har annat an pengar att erbjuda for tjansterna man far.
            Sidan hetter; www.aqvaterra.com
            Den ar som sagt ratt sa ny men tanken ar att kunna lagga upp nytt info och nya bilder hela tiden..
            Nu ar det mesta pa spanska, men bilder finns redan och nagot pa engeslka ocksa.
            Jag vagrar att satsa pa en kommersiell sida och darfor ska vi forsoka ha den mest till info och roliga artiklar.

            Pelle undrade om det fanns nagot nytt har nere...svart att saga i och med att jag inte vet vad du (Pelle) sag sist??
            Men visst finns det en del nya!!
            Vi forsokte fa kontakt med nagra i Brasilien (Reis) och Argentina (Cassiotta)men tyvarr fick vi inga svar angaende info om vilka arter det kunde vara..
            Fast det handlar, for var del, inte bara att "hitta" nya arter, utan ocksa kunna satsa tid och studera narmare deras biotop.
            Det ar alltid lika roligt att hitta G.labiatus pa vattendrag som inte ar "typiska" for dem, eller fanga sa pass manga olika fargvarianter av en och samma art (G.gymnogenys).

            Angaende temperatur;
            de enda gymnogeophagus som INTE klarade av vintern i vara utebassanger var G.balsani och G.australis.....annars hade vi G.rhabdotus, G.meridionalis, G.labiatus, G.gymnogenys, C.cf.facetum och 4/6 andra som inte verkar vara artbestamda.
            Det mest intressanta ar nog inte hur lag temperaturen var....utan hur ofta den vaxlar under 3-4 manaders period.
            Exempel; under 14 dagar i juni hade vi +8 i vattnet...sedan gick det plostligt upp till +17 under minst 1 vecka, for att sedan ga ner till +7 under 3 veckor till...innan det gick upp igen till +15.
            Sa kan det halla pa hela vintern och varen.
            Nu under hela november har vi haft dagtemperaturer pa +30 och bara +12 pa natten.....ett helvete att forsoka avla reptiler under sana omstandigheter!

            Ha det bra sa lange!
            Felipe
            Felipe

            Kommentar

            Arbetssätt...