vilken kamera till akvariefotografering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    vilken kamera till akvariefotografering?

    Är helt grön på fotografering ska skaffa digitalkamera, tänkte ta lite bilder på karen när de kommer upp, men vad ska jag titta efter? Tänkte hålla mig under 3000kr, det finns ju en hel uppsjö med kameror att välja på, nått som utmärker en bra fiskfotograferings kamera?
    Eller är de flesta digitalkamerer i denna prisklass likvärdiga?

    Mvh
    Mattias
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    finns rätt mycket skrivet både här å på zoopet om kameror till akvaristik. Gör en sökning.
    fish r friend

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      En systemkamera eller en digitalkamera med en bra närgräns och inställningsmöjligheter brukar funka ok, har dock lagt märke till att digitalkameran inte hänger med så bra, ofta har fisken rört sig när kameran har tagit bilden. Detta beror på att digitalkamerna ofta har autofocus och hinner då inte med att focusera på fisken som ofta rör sig fort och bilden blir då suddig.
      Finns det möjligheter att ställa in slutartiden och annat gött på digitalkameran brukar det gå att få ok bilder. Kolla på Fredrik Hagbloms sida: www.thecichlidgallery.com eller läs hans artikel i ciklidbladet som var med i årets upplaga.

      MVH
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Får mig som är total novis, men intresserad av att ta foto med digitalkamera så pratar insatta personer ren "grekiska" för mig...

        citat:en bra närgräns och inställningsmöjligheter brukar funka ok
        citat:ställa in slutartiden och annat gött på digitalkameran
        Kan du definiera detta med siffror/fakta?

        Och om man gör en sökning som orm skriver så finns det massor av trådar som tar upp detta...men ofta så hamnar personerna som diskuterar detta i en "klubb för tekniskt avancerade"...

        Det vore roligt om man kunde ha en sorts "Digitaldiskussion för dummies"...

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • april 2002
          • 865

          #5
          En bra närgräns = Bra makro = kunna kryppa tätt inpå (<4 cm) fisken. Systemkameror kräver ofta makroobjektiv för sånt, medan vissa digitalkameror har bra inbyggt makro typ min egen CoolPix 4500 (2 cm närgräns i mitten av zoomen)

          Att kunna ställa in slutartiden är inget specifikt för digitalkameror. En kamera kan påverka hur mycket ljus som kommer in på två sätt: Antingen via slutartiden (olika snabbt blink) eller via bländaren (olika stor pupill).

          Är det något mörkt, typ ett akvarium, som ska fotograferas krävs stor bländare/pupill och lång slutartid vilket i princip blir omöjligt om man ska fotografera snabba dampfiskar - det enda man får på bilderna är fartränder. Då får man använda en massa blixtar får att få ner slutartiden.

          Överkurs: När man har stor bländare blir fokusdjupet kort, så förutom att det bara blir fartränder blir dom dessutom oftast suddiga/ur fokus

          Billiga kameror kan inte ställa in vare sig slutartid eller bländare vilket gör det svårt att anpassa fotograferingen till de hyffsat svåra ljusförhållanden som ett mörk dampfiskakvarium är. Då är det betydligt roligare att fota i ett växtakvarium (som ofta har väldigt mycket mer ljus)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Sven W
            Användare
            • oktober 2003
            • 157

            #6
            Jag har också en Coolpix 4500. Den är mycket bra på att ta närbilder på naturmotiv utomhus, blommor, insekter osv. Dock tycker jag att det är betydligt svårare att få bra resultat vid akvariefotografering. Min teori är att det beror på att coolpixen har väldigt liten ingångslins och behöver mycket ljus för att kamerainställningarna skall bli vettiga.

            Som helhet är jag dock mycket nöjd med kameran.

            Man kan se några yngelnärbilder via länken här nedanför vilka ligger på gränsen till vad som kan uppnås i zoomväg. Tyvärr minskar dock zoonen förstoringen kraftigt vilket gör att bilderna inte visar så bra vad kameran kan prestera.

            /Sven

            Kommentar

            • defdac
              Användare
              • april 2002
              • 865

              #7
              citat:
              Min teori är att det beror på att coolpixen har väldigt liten ingångslins och behöver mycket ljus för att kamerainställningarna skall bli vettiga.
              "Word!" som ungdomarna säger. Precis!
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Aqua_Max
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 108

                #8
                I den prisklassen kan det vara lämpligt att förutom de nya lågbudgetsmodellerna på marknaden även kolla på begagnade kameror (som när de var nya kostade betydligt mer) om man vill ha tillgång till avancerade funktioner på kameran, som underlättar akvariefotografering. Kolla t.ex. de gamla modellerna som finns med på den här listan och som har priskategorin "low". http://hem.bredband.net/maxstr/aquarium_camera.htm#d
                ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

                Kommentar

                • Mattias Nilsson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 467

                  #9
                  Har kollat runt lite och fastnat lite för tre modeller Canon Powershot A70, Nikon Coolpix 3100 och olympus C-720UZ. Alla ligger strax över 3000kr (eller strax under från Tyskland) och de verkar ha fått bra omdöme, dock läste jag någonstans att Nikon hade lite svårt att få bra skärpa vid närbilder med lite dåligt ljus och då går den väl bort... I övrigt verkar de ganska jämna, hur skiljer man dom åt?
                  Dock tror jag inte det är lönt att skaffa en kamera som är för invecklad och kräver för mycket av fotografen, då börjar jag nog hellre med en enkel och byter upp mig om ett tag.
                  Kom gärna med fler råd och synpunkter!

                  Mvh
                  Mattias
                  Mvh
                  Mattias

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                  Kommentar

                  • Juanito
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 180

                    #10
                    En STOR lins är att föredra för att man får in mera ljus. Tyvärr så är det ju inte fallet med billigare digital kameror. Billiga digital kameror är gjorda för att man ska kunna fota kompisar och släkt när man träffas. Vill man däremot börja fotografera detaljer eller landskap så krävs det en hel del av både kamera och fotograf.

                    En kamera som jag gillar är en som vi har på jobbet. Den har en del år på nacken så den är endast 2,6 MP men den har en stor lins 10 X zoom och stabilisator vilket gör att man kan ta skarpa foton vid längre slutar tider med bara handen. Det är en Canon PowerShot ProIS

                    Jag har sökt nyar som motsvara denna och det närmaste man kommer är rena digitala systemkameror som är svin dyra. Tyvärr finns det ingen kamera som tillverkas idag utom då denna som har lika bra kompination av program och teknik enl. min mening. Nackdelen är att den har lite låg upplösning för att fungera till allt.
                    juanito

                    Kommentar

                    • Juanito
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 180

                      #11
                      PRO IS90 var det
                      juanito

                      Kommentar

                      • Sven W
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 157

                        #12
                        Om man vill ha bra möjligheter att ta bra bilder under svåra förhållanden, vilket akvarium är, skulle jag satsa på en kamera med bra inställningsmöjligheter framför andra egenskaper. Detta hittar man dock företrädesvis hos lite dyrare kameror, men från drgyt 4000 tror jag att det finns ett antal bra modeller.

                        Sen finns det naturligtvis massor med andra egenskaper som är bra/viktiga t.ex. ljuskänslighet, upplösning, storlek på optisk zoom, färgåtergivning, hantering av "dead pixels", vikt, tålighet mm mm. Vad som är rätt beror helt på vad man skall använda kameran till. Efter att jag köpt min kamera upptäckte jag dock att användningsområdena var betydligt större än vad jag först tänkt mig.

                        Kan slutligen tipsa om en bra site med mycket bra tester av digitalkameror http://www.dpreview.com/
                        /Sven

                        Kommentar

                        • Vannar
                          Användare
                          • april 2002
                          • 339

                          #13
                          Gjejen är väl att om man vill kunna fota och att det ska bli någoluna bra så måste du nog kliva upp ett litet steg från det du hade tänkt dig.

                          Har själv fotat med Olympus 5050 och den fungerar bra (snart kommer dessutom efterföljaren 5060 och den verkar ännu grymmare)

                          Nikons 4300 som ju inte är så dyr kan funka den har dock inte lika mycket inställningsmöjligheter...

                          Ett måste om du vill fota mycket är att skaffa en separat blixt som du kan montera på ett stativ som du ställer i vinkel till akvariet. Det går att ta hjälpliga bilder med inbyggda blixten men då måste man fota i vinkel till akvarierutan och det blir sällan bra.
                          / Jonas Vannar

                          Kommentar

                          • Aqua_Max
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 108

                            #14
                            >Har kollat runt lite och fastnat lite för tre modeller Canon Powershot A70, Nikon Coolpix 3100 och olympus C-720UZ. ...Nikon hade lite svårt att få bra skärpa vid närbilder med lite dåligt ljus...

                            Jo, det stämmer nog att autofokusen på nikon 3100 är olämplig för fiskfotografering i akvarier med svagt ljus och eftersom den modellen inte har tillgång till manuell fokus så är nog de två andra kamerorna bättre val.

                            Olympus 720 har mer telezoom, medan canon A70 har tillgång till manuell fokus och bättre macro närgräns.

                            >Dock tror jag inte det är lönt att skaffa en kamera som är för invecklad och kräver för mycket av fotografen, då börjar jag nog hellre med en enkel och byter upp mig om ett tag.

                            De avancerade kamerorna har även autolägen för att underätta fotograferandet för nybörjare. Du ska inte vara rädd för att köpa en kamera med extra funktioner. Funktionerna är inte gjorda för att göra det svårare, utan tvärt om, de är till för att göra det lättare att få bra bilder. De modeller som du själv föreslog har dock tillgång till relativt mycket bra funktioner och finesser för sin prisklass, så de är klart bättre än de flesta andra lågbudgetkameror.
                            ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

                            Kommentar

                            • Sven W
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 157

                              #15
                              citate avancerade kamerorna har även autolägen för att underätta fotograferandet för nybörjare. Du ska inte vara rädd för att köpa en kamera med extra funktioner. Funktionerna är inte gjorda för att göra det svårare, utan tvärt om, de är till för att göra det lättare att få bra bilder. De modeller som du själv föreslog har dock tillgång till relativt mycket bra funktioner och finesser för sin prisklass, så de är klart bättre än de flesta andra lågbudgetkameror.
                              Vill bara instämma i ovanstående och tillägga att med en digitalkamera kostar det ingenting att ta många bilder och experimentera med inställningsmöjligheterna för att lära sig och för att få optimala resultat. Nu när jag haft digitalkamera har jag kommit till insikten att detta nog är den största fördelen jämfört med vanlig kamera.

                              För att lära mig använda jag enkla motiv för att experimentera med inställningsmöjligheterna. Kunde t.ex. gå ut i skogen och ta 30 bilder på en stubbe. Ganska snart hade man lärt sig grunderna i hur man får ut det mesta av kameran.

                              Klart är också att bilder tagna med helautomatik nästan alltid blir avsevärt sämre än om man går in och gör vissa manuella justeringar. Att välja en enklare kamera är att välja sämre resultat.
                              /Sven

                              Kommentar

                              Arbetssätt...