BTN till stort akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ollec

    BTN till stort akvarium

    Jag har lite planer som än så länge bara är i planeringsstadiet.
    Jag funderar på att skaffa ett ganska stort akvarium, 250*70*70. Har då såklart även börjat titta på tillbehör till detta kar.
    När jag kom till bakgrunderna märkte jag att de största BTN som finns är 200*60. Hur löser man detta bäst till ett såpass stort akvarium?

    Kan ju ta en fråga till när jag ändå är igång, har samma problem med lysramper, de största jag hittat där är även de "bara" två meter långa. Den bästa lösningen jag har kommit på är att ta den som är två meter och sedan köpa en extra som är en halvmeter. Någon som har ett bättre förslag?

    Tack på förhand

    /Olle
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag skulle löst det med BTN-moduler istället. Eller egentillverkad bakgrund...

    Kommentar

    • ollec

      #3
      Blir det lika bra med moduler?
      Har man ngt mellan modulerna eller räcker det med en okej plastbakgrund som man har utanpå akvariet?

      Egentillverkad bakgrund blir det inte eftersom jag har tummen mitt i handen och är fruktansvärt lat och hellre betalar för sådana saker.

      /Olle

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag kan inte säga att jag vet exakt hur du skall göra med färgen i skrevorna, men en del har skrivit att man antingen kan måla i matt svart färg inuti eller på baksidan av bakrutan. Allt är beroende på hur pass många moduler du sätter in. Ju tätare de sitter desto mindre behöver du göra åt skrevorna. Svart sopsäck skulle du kunna tejpa bakom om du inte vill måla glaset på insidan eller utsidan...se bara till att den sitter ordentligt då det är fruktansvärt jobbigt om den skulle lossna och halvhänga på baksidan. Det är ju inte lätt att komma åt för att tejpa fast igen.

        Jag skulle aldrig köpa en hel BTN-bakgrund då de ser likadana ut och skapar inte så mycket skrevor (gömställen) för fisken. Det finns oerhört vackra akvarier där de använt sig av BTN-moduler.

        Kolla denna...tryck på "galleri" och se på 3000L akvariet. Ger en god känsla för om det är värt att köpa moduler istället. För mig är valet enkelt...



        Här har du en annan som visar hur snyggt det kan bli med moduler:



        Kolla i mitten på akvariet som är på 1400L.

        Kanske ska jag tillägga att det kan bli en relativt dyr historia med moduler beroende på hur många du skall ha...men jag undrar om det inte är det enda vettiga alternativet om du nu absolut vill ha bakgrund...och inte vill tillverka den själv.

        Eventuellt kan Pangea vara ett alternativ om de går att skarva ihop på ett vettigt sätt...

        Kommentar

        • lotta
          Användare
          • februari 2003
          • 80

          #5
          angående ramper!
          så tycker jag att det skulle bli snyggare med 2x 125cm ramper,istället för som du skrev 1st 2 meters o 1st 50cm
          När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            eller köpa lysrampssatser från t.ex Arcadia så kan du ha hur många du vill det är dock inte lika snygg som ramp men det går juh att fixa på många olika sätt...Dom finns på b.la hjortgatanszoo

            Kommentar

            • ollec

              #7
              Kan ju inte säga annat än att det såg välsigt snyggt ut med moduler. Får nog ta och titta lite närmare på det. Får tacka så mycket för tipset!

              Lotta: Jo det är nog väldigt sant. Tänkte inte på det..

              Kommentar

              • robban-h
                Användare
                • maj 2003
                • 24

                #8
                köp det 1400 liters i stället så får du ett komplett set inte för att jag vet om det är dyrt eller inte


                robban

                Kommentar

                • robban-h
                  Användare
                  • maj 2003
                  • 24

                  #9
                  mitt första inlägg här och så låter det nästan som jag gör reklam hehe

                  robban

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #10
                    ollec: eller så anlitar du Sune Holm att bygga en bakgrund åt dig. han har visst gjort det mesta åt skansen när det gäller bakgrunder. pratade lite snabbt med honom på a-lagret igår å han var en trevlig prick

                    jag ser i lagrets produktlist att de har bakgrunder av Sune, men inga mått:

                    Sune Holm-Bakgrunder:
                    Modul XXXL 3200,00
                    Modul XXL 2800,00
                    Rund Rot 1100,00
                    Nivåhöjare 1200,00

                    du får helt enkelt ringa å fråga.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    Arbetssätt...