Förbryllad!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    Förbryllad!

    Jag introducerade en Carpinte för nästan 2 veckor sedan och jag har haft carpinte förut, så det här ses som ett test huruvida den här individen är en lugnare individ eller som jag tidigare erfarit i princip en undervattens scudmissil.

    Helt klart är att den här carpinten är en riktig tuffing, den har verkligen kört runt med min Tomocichla och Nigrofasciatus, de här sista 2 dagarna har Tomocichlan och Carpinten displayat och hållt på inne i ett berg i plast av större modell och där inne står dom och visar prakt för varann hela dagarna, carpinten är dessutom extrem mot allt som närmar sig berget.

    Så det jag undrar är, ska man se det här som nån sorts fientligt intimt hävdande eller är dom helt förvirrade och sysslar med älskog ?

    Nån som har liknande erfarenheter att olika art håller på och displayar för varann ? Jag vet att det är ett sätt att hävda sig på, men det här börjar man undra över då dom står o håller på i ett för dom litet berg, borde ju smälla tycker man?

    Mvh Jarinen
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Förmodligen är de så pass jämnstarka så att ingen vill ge sig, men båda vill ha just det reviret.

    Om man studerar fiskarna riktigt noga så ser man att det uppvisas en massa signaler dem emellan innan det blir slagsmål. Det är allt från uppspända fenor och starkare färger till gällocksuppblåsning (vilket ord, men ni förstår vad jag menar). Slagsmålet är sista utvägen.
    Även när "rangskalan" i karet är, för tillfället, fastställd så kan man se många olika signaler mellan de olika fiskarna.
    Mycket intressant, tycker jag!
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • Jompastar
      Användare
      • augusti 2003
      • 80

      #3
      Carpinte backar varken i slagsmal eller fortplantning. Min carpinte har lyckats lagga egg med en trimac, flowerhorn, och nu pa vag att leka med min labiatum. Suck!

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #4
        Tackar för svaren!

        Jompastar: Din carpinte verkar vara en ihärdig rackare, leker med allt och alla ; ) Intressant, då kanske det inte är en omöjlig tanke att den fattat tycke för Tomocihclan då , dom håller båda på fortfarande i den stora grottan och larvar sig.

        Det är ju verkligen den intressantaste fisken som jag känner till och erbjuder verkligen intressanta beteenden, alltid nåt på gång.

        Men det här är en riktig tuffing och jag ser det inte som omöjligt att det snart är dags o börja känna på Synspilorna trots storleksskillnaden, så jag får se hur det utvecklar sig och det är inte helt säkert att den får gå kvar, det har blitt en sorts oro i karet sen den kom i och skillnaden i lynne kanske är lite för stor ändå, men den får gå ett tag till.

        Mvh Jari

        Kommentar

        • Jompastar
          Användare
          • augusti 2003
          • 80

          #5
          He! He! Carpinte kan verkligen satta leende pa lapparna!

          Ett beteende att fundera pa: Min carpinte gar hyfsat bra med flertalet fiskar som jag haller utom Convicts. Han hatar convicts!? Ar det nagot du kanner vid?

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #6
            Om du menar med "convict" fiskar som har gett sig, så är Tomocichla asfraci expert på det området, den älskar att håna och trakassera fiskar som redan gett sig och gör allt för att få dom i rörelse, exempelvis om en fisk står vid ytan och försöker göra sig osynlig, så att han sedan kan jaga den och slutligen ge ett redigt bett, sakta men säkert så går "convicten" under.

            Carpinten har jag ingen sådan erfarenhet av, om det nu inte är så att den låst in Tomocichlan i grottan typ , men så får det ju inte vara, då jag ser Tomocichlan som the meanest ciklid som jag känner till ; )

            Lite imponerad av Zebrahanen ändå att den håller carpinten stången, trodde inte zebror var så pass tuffa ändå.

            Mvh Jari

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #7
              convict = zebra
              fish r friend

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • april 2003
                • 1888

                #8
                Ok ?? En vidareutveckling vore ju på sin plats.

                Mvh Jari

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Convict är vad de kallar sebracikliden i amerika, antagligen pga utseendet med den ljusa bakgrunden och de svarta ränderna, ser ut som "fängelsekunder"... typ.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #10
                    convict är det engelska populärnamnet på Sebracikliden, Cryptoheros nigrofasciatus.

                    tänk på amerikanska klassiska randiga fängelsekläder så hajjar du nog varför
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Vilket eko...
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #12
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • april 2003
                          • 1888

                          #13
                          Ok , då har poletten trillat ner även hos jarinen, gissa om jag var ute o cykla ett tag då .

                          Man lär sig, tack för att ni reder ut begreppen!

                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • Jompastar
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 80

                            #14
                            He! He! Underhallande. Jari, jag ber dock om ursakt for otydligheten.

                            Kommentar

                            • Vannar
                              Användare
                              • april 2002
                              • 339

                              #15
                              "dom håller båda på fortfarande i den stora grottan och larvar sig."

                              ha ha det var en charmig beskrivning måse jag säga, drog rejält på smilbanden när jag läste detta!
                              / Jonas Vannar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...