Malawi tråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Hoppades på det!

    Annars brukar väl ungdjur inte bli dyrare än 80 pistoler?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • medion
      Användare
      • augusti 2003
      • 243

      Vad ungdjuren kostar vågar jag inte svara på.

      Funderer bara på om 295 kr/paret är ett bra eller "dåligt" pris

      Kommentar

      • spec mats

        Personligen är jag mer intresserad av tropheus än malawi-mest pga att de har ett mer komplicerat beteende och att det finns ett mer seriöst intresse runt detta släkte, men jag "flirtar" även med en del mbunas och då framförallt arter ur elongatus-komplexet, labeotropheus, och melanochromis-framförallt Auratus som är en mycket charmig art.Denna art är nog den snyggaste mbuna jag känner till, speciellt vildfångade exemplar med dess unika färgsättning och moderata storlek (vf blir max 10-11cm)-färg och form helt enkelt!

        Kommentar

        • medion
          Användare
          • augusti 2003
          • 243

          Spec"mats" vad menar du med att det finns ett mer seriöst intresse kring tropheus?

          Kommentar

          • spec mats

            Att jag just uppfattar det så, som ett exempel så sök på tropheus och du får en massa träffar på hemsidor o dyl, dessutom finns det det en del litteratur om enbart tropheus, ang. mbunas finns inte samma djup tror jag. Just det nischade intresset runt tropheus är en del av poängen-ungefär som discus-att det finns ett speciellt forum för enbart ett släkte.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              Att det blir lite speciellt med Tropheus tror jag kan bero på att det är svårt att kombinera denna art med andra på det sätt man kan kombinera Malawi.

              Malawi-ägare kan ju blanda en hel del i ett Mbuna akvarium och det innebär att fokus inte hamnar på en art som det är hos Tropheus ägare. Sedan ligger det lite i tiden att lyfta fram Tropheus...

              Det finns en del Mbuna som är någorlunda lika Tropheus i beteende och hållande, t ex Demasoni.

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                Lått inte tråden dö nu =P...
                Hänt nått roligt i nåns malawi-burk på senaste tiden ??
                Hos mig så ska en av mina VF kandensee spotta när som hälst!..
                Nån som vart inne på Aquarium Malawi AB sen dom fick senaste sändningen ? minst sakt rolig lista...

                Kommentar

                • medion
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 243

                  Det är väl det som är fördelen med malawi spec_"mats" att man just kan ha flera olika arter i.

                  Titta på ett vackert inrett malawiakvarium och jämför det sedan med ett tropehus akvarium.
                  Iaf de jag sett är riktigt tråkiga för den som inte är intresserad av ciklider.


                  Oftast så har man två tre stenar och ett stimm troffar.
                  Nu menar jag inte att alla malawikar är snygga..

                  Sen tror jag att det är så att har man varit med ett tag i "ciklidsvängen" så "måste" man ha tropheus för att vara väl ansedd.


                  En annan sak jag kom att tänka på är.
                  Hur ger ni er räkmix, fryst eller tinad?

                  Mvh/Lukas

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 1913

                    Jag ger den fryst..
                    Och i skivor inte i bitar som dom flesta andra...För bitar värkar dom har svårare att svälja,och kan ibland jobba i över 30min för att få ner en bit.Tror dock inte det är farligt men men!...

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      citat:För bitar värkar dom har svårare att svälja,och kan ibland jobba i över 30min för att få ner en bit.
                      Där snackar vi bitar! Tar 30 minuter att få ned?!?!?

                      Jag kastar ned några räkmixbitar i storleken av en tumnagel som de sliter med sinsemellan. Jag tycker det är bra då det ger fiskarna en konkurrenssituation och att genom denna så slits det småbitar som de mindre fiskarna får del av. En del bitar kan ha fyra fiskar hängande och tuggande så det ser aningen kul ut...

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        citatär snackar vi bitar! Tar 30 minuter att få ned?!?!?
                        Nja normal stora så som kubberna ser ut i sånna mat man köper..
                        Det är dock oftast C.moorii som får jobba med bitar så därför matar jag med skivor/remsor som jag tycker är mycket bättre,för då kan dom ta så stor dom får in sen sväljer dom innan dom tar ny bit!,

                        Kommentar

                        • medion
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 243

                          Jag funderar på hur nyttigt det är för fiskarna att få in djupfrysta bitar i munnen?

                          Jag slänger själv in frysta bitar. Kanske ska sluta med det då?

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 1913

                            Det tog vi upp tidigare för länge sen i en annan tråd och då kom vi alla fram till att det inte är nån fara...Men det låter inte så jätte mysigt att äta så kallt tycker jag iaf

                            Kommentar

                            • Gotrek
                              Användare
                              • september 2003
                              • 64

                              Jag tinar min
                              Patrik

                              Kommentar

                              • Robin
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 4526

                                Jag har också RÅKAT tina min mix...det luktar inte mumma direkt. Fy!

                                Mats: Hur många Auratus har du? Många års erfarenhet?
                                Mvh
                                Robin

                                Kommentar

                                Arbetssätt...