Panikslagna Heros

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • april 2002
    • 61

    Panikslagna Heros

    Fick hem en grupp ungdjur (5-7 cm) av Heros notatus i helgen. Till en början gick allt väl. Fiskarna simmade lugnt omkring och inspekterade sin nya bostad som utgörs av ett ca 350 liters akvarium (jo, detta är lite väl litet för vuxna Heros - i synnerhet 10 st, men som tillväxtakvarium är det ok). Enda sällskapet utgörs av ca ett dussin Corydoras (paleatus och gossei).

    Panikslagna ciklider har jag stött på tidigare men dessa blev helt plötsligt extremt skygga. Från att till en början rört sig helt orädda i hela akvariet, håller de sig nu gömda bakom och under rötter, och vågar sig fram först när det är helt lugnt utanför akvariet. Om de blir rädda simmar helt vilt omkring som pingisbollar studsande mellan väggar och inredning. Några av dem har fått rejälä skrapsår av törnarna de fått.

    Nu efter några dagar, har de blivit något modigare men fortfarande kan dessa hejdlösa panikryck inträffa. Har någon annan varit med om detta? Kanske det vore lämpligt att introducera ett stim tetror som håller till i de övre vattenlagren (förslag?) eller alternativt guppy, men jag är rädd att de flesta Singaporeodlade guppy vant sig vid salttillsats vilket inte är aktuellt för mig.

    Jag räknar med att detta skräckbeteende går över med tiden, men samtidigt är det ju lite tråkigt att studera fiskar som så ogärna kommer fram.

    Nämnas kan att de tidigare gick i ett större helt oinrett akvarium tillsammans med ett hundratal syskon och några Corydoras på botten.

    Erik
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    #2
    Jag har/haft samma problem med mina Jaguarciklider.
    Sätt in ett stim tetror eller änu bättre ett stim Jättedanior som jag hade så kommer det fixa sig. Mina var framme mkt mer när Daniorna fanns i karet men dom försvan ju in i gampen hos jaggorna så nu är dom grymt skygga igen!

    Men det kommer säkert går bra!

    Mvh Ola
    ola lindeberg

    Kommentar

    Arbetssätt...