Filtrera nitrit/nitrat ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Filtrera nitrit/nitrat ?

    Hej !

    Undrar om det finns något filter eller filtermaterial som filtrerar bort nitrit resp nitrat ?

    Cassandra

  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Nitrit omvandlas snarare till nitrat än att det filtreras bort, det rör sig alltså om en nedbrytningsprocess som sker i filtermaterialet.
    Nitrat tar man bort främst genom vattenbyten och mig veteligen finns det ingen enkelt filterlösning för att avlägsna nitrat i den utsträckningen som krävs i ett akvarium. Detta främst för att processen för att åstadkomma detta sker i en syrefattig miljö.

    Växter däremot upptar nitrat som näring ur vattnet, mycket växter kan därför hålla nitratkoncentrationen under kontroll.
    David

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Även om det finns är regelbundna vattenbyten förmodligen både bättre ocg billigare. Om jag inte minns fel är Zeolith ett filtermedia som är effektivt mot nitrit/nitrat. Zeolith måste dock "återaktiveras" i saltbad då det mättas ganska snart vilket gör att man måste ha 2 laddningar att växla mellan.

      Tony Englund

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • april 2002
        • 339

        #4
        Precis som David säger så är det aeroba bakterier som sköter om nedbrytningen av ammoniak (reagerar i akvariet med vatten och bildar nitrit) från fiskarnas urin till nitrat. Av denna anledningen är det bra med ett filtermaterial som har en stor yta för bakterierna att sitta på, detta kan man åstadkomma med en mängd olika lösningar. Ytter eller innerfilter är det valigaste.

        Nitrat är mycket mindre giftigt för fiskarna är nitrit och därför är det inte lika kritiskt att avlägsna nitratet ur akvarievattnet.

        Nitraten spär man lämpligen ut varje eller varannan vecka med ett vatenbyte.

        I naturen bryts nitrat ner i gränsskiktet mellan den syrefria miljön och den syresatta i bottensubstratet, men i akvarier finn ingen sådan miljö.

        Det finns filter som bryter ner nitrat men dom är ganska komplicerade att sköta. Dessa filter fungerar så att dom blidar ett anaerobt utrymme inne i filtret där nitraten omvandlas till kvävgas som löses ut till luften (denitrifikation). Jag tror att anledningen till att detta inte blivit vanligare är att dessa bakterier inte kan fixera sitt eget kol ur koldioxid så som dom aeroba nitrifikationsbakterierna. Därför måste man tillföra en organisk kolkälla, alltså man måste mata filterbakterierna lite då och då.

        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • Cassandra
          Användare
          • december 2002
          • 152

          #5
          Tack för alla intressanta svar !
          Då räcker det med andra ord att jag fortsätter med regelbundna vattenbyten.

          Mvh Cassandra

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Inom saltvattenskretsar (främst i USA) har det blivit poppulärt med sk DSB (deep sand bed). Om man har väldigt fin grus i ca 10cm thockt lager så kommer man att få den nitratnerbrytande effekten även i akvarium. Problemet är att man behöver maskar och andra smådjur som rotar runt i grusen för att vattnet skall komma ner. Jag har hört folk i Sverige som använder konceptet för sötvattensakvarium, men då med malaysiska sandsnäckor. Har man bara ett akvarium som är nerfällt i möblen så att man slipper se den tjocka bädden så kan det vara både snyggt och interessant att prova.
            MVH
            magnus

            Kommentar

            • So
              NCS Medlem
              • augusti 2003
              • 177

              #7
              citat:Zeolith måste dock "återaktiveras" i saltbad
              Jag har Zeolith i mina filter men hade inte hört detta förut. Vet du mer exakt hur man "återaktiverar" det och hur ofta det kan tänkas behövas? Det verkar dock vara effektivt då jag har haft förvånande låga halter av nitrit (har ej mätt nitrat) i dom nystartade akvarier som har detta i filtren.

              Kommentar

              Arbetssätt...