Sjukdom!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • preske
    Användare
    • september 2003
    • 77

    Sjukdom!

    Min Geophagus Surinamensis har fått sedan några dagar rödvita fläckar på bröstfenan (sidofenan som sitter på kroppen). Förändringarna sitter alldeles intill kroppen och är 1-2mm stora. Även lite förändringar på ryggfenan. Fisken är något besvärad av det hela, men behåller färgen bra. Ingen "röta" på fenorna.

    Hur ska jag göra? Har höjt tempen till 30° i 24h, men utan effekt. Har inte tillsatt salt då jag har Corydoras och andra dyra malar i akvariet.


    Fredrik
    275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

    55L Scleromystax Barbatus 2+4
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Jag fick något snarlikt (?) på mina Geophagus sp. Orange-Head för nåt år sedan. Kolla här: http://och.nu/ciklid/sjukdom/
    Vet inte om det liknar symptomen på dina fiskar, men kanske kan det vara till nån hjälp. Historien om min drabbade Geophagus slutade med att jag avlivade den då fläckarna inte gav med sig, men det var bara en i gruppen på då åtta fiskar som fick några symptom. Inga andra fiskar har efter detta drabbats. *ta-i-trä*

    /Hasse

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Fick du ingen ordning på det Hasse? Kunde inte hitta någon direkt slutsats i din loggbok. Jag har själv någon form av (troligtvis) bakteriell sjukdom på ett par fiskar och skulle medicinerat igår, men "feg" som jag är valde jag att endast göra ett ytterligare vattenbyte.

      Tony Englund

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Nä, jag orkade inte slutföra loggboken...
        Summasummarum: en avlivad Orange-Head och en avlivad Dorsiger. Jag valde att avliva dem innan sjukdomen knäckte dem. Var lite rädd för att det kunde smitta flera, men det verkar inte som det gjorde det. Clown Plecon överlevde, är lika tjock idag, men verkar pigg o matglad...

        Kommentar

        • preske
          Användare
          • september 2003
          • 77

          #5
          Nja, kanske samma sjukdom, men min har inte kommit så långt. DEt finns endast några få fläckar på kroppen, men de på fenan har växt lite. JAg har evakuerat mina dyrare malar och Corydoras och ska ikväll prova med salt. Hur mkt ska jag dosera?
          275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

          55L Scleromystax Barbatus 2+4

          Kommentar

          Arbetssätt...