Behandling av icke-diagnostiserad sjukdom..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    Behandling av icke-diagnostiserad sjukdom..

    Då var det dags för sjukdom, och vad gör man om man inte vet 100 vad det är frågan om?

    Jag har ett par champsochromis caeruleus på ca 12 cm där båda insjuknat.

    * Den ena simmar lugnt omkring och ser ut att må bra. Det som ser värre ut är att en hel del fjäll rest sig samt att både kropp och fenor ser allmänt skabbiga ut, lite rosaröd färg syns vid skadade fjäll och fenor. Fisken har inte fått stryk även om det defintivt ser ut som så.

    * Den andra har inga synliga skador eller missfärgningar. Det som stör är att den andas tungt, hela tiden med öppen mun, samt att den inte är såpass aktiv som den annars brukar vara.

    Båda fiskar äter som de brukar, har inga uppsvällda bukar och inga udda avföringar.

    Det jag har i medicinsk väg är emtrylvet och esha 2000. Vad tror ni? Skall jag testa esha 2000 till att börja med, eller skall man tro att det trots allt är bukvattensot? Den naturliga följdfrågan blir ju om jag skall medicinera i huvudkaret (1000 liter och massvis med fisk jag är väldigt mån om) eller skall jag flytta över fisk med symptom till ett annat kar? Har emtrylvet någon som helst förebyggande verkan eller har det ingen som helst betydelse för fisk som ännu inte visar några tecken på sjukdom?

    Tacksam för snabbt och bra svar då det handlar om mina ögonstenar..

    Tony Englund
  • Chph
    Användare
    • november 2003
    • 26

    #2
    Jag är absolut ingen expert på fisksjukdomar, men vill ändå komma med ett litet inlägg. Jag känner igen det där med rosaröd färg på fjäll och fenor. För många år sedan gjorde jag beteendeexperiment på en population gröna bågciklider där ungefär hälften hade rosaröd beläggning (eller vad man ska kalla det)på fjäll och fenor. Djurskötaren på forskningsstationen påstod att de hade fått en svampinfektion som kommit via fodret.
    Vet inte om det var till någpn hjälp, men det är allt jag har att komma med. Lycka till!
    Christopher

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Tack! Det var ändå lite av bekräftelse på mina misstankar. Skall köra en dos esha så fort jag kommer hem (om ingen mer har synpunkter).



      Tony Englund

      Kommentar

      Arbetssätt...