Katastrof avvärjd, men...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chph
    Användare
    • november 2003
    • 26

    Katastrof avvärjd, men...

    Upptäckte i morse att täckglashållaren (den där listen längst upp) på mitt 200-liters akvarium hade släppt från framrutan och att hela härligheten buktade ut på ett spännande och oroväckande sätt. Snabbt tappade jag ut 75 % av vattnet och ned till akvarieaffären för att köpa silikon. Nu är listen silikonad och fixerad och det värsta är väl över, även om jag funderar på att köpa ett nytt akvarium
    istället för detta som min flickvän använt som ormterrarium i många
    år.
    Så till själva frågan: silikonet luktade ganska kraftigt av någonting, kan det vara lösningsmedel eller liknande som är skadligt för fiskarna? Är ett antal vattenbyten på sin plats?
    Christopher
  • Leo
    Användare
    • november 2002
    • 85

    #2
    Det borde stå på tuben om det är silikon som lämpar sig för akvariebruk. Står det inte, lönar det sig att lämna i hyllan. Om akvariet varit tomt i flera år och silikonen inte är bytt, har du definitivt en fara att karet iinte håller länge till. Silikonet torkar om karet står tomt, så man borde lägga om sömarna innan man tar det i akvariebruk igen.
    -Alix-

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Det som luktar är ättikssyra vilket lär kunna betraktas som ofarligt i det här sammanhanget.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Fiskar.nu
        Användare
        • september 2003
        • 442

        #4
        Man kan väl kolla om silikonet är lite hård väl, det är då man bör byta. Jag kommer inte ihåg om jag läste i en bok eller internet. Sant eller falsk. När bör man byta silikonet egentligen, 3-4 år?
        375 liter till L-malar

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #5
          Härdande akvariesilikon avger ättikssyra, det är detta som luktar. Men det är inte skadligt för fiskarna i de små koncentrationer det handlar om. Gör nåt extra vattenbyte kanske, annars kör på som vanligt.

          /Hasse

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            :-)

            Kommentar

            • Chph
              Användare
              • november 2003
              • 26

              #7
              Ola.
              Tack för svaret Ola. Vi har för övrigt träffats, på den tiden jag var student på BIG. Kan inte tänka mig att du minns mig, men jag har varit inne på ditt rum några gånger och beundrat dina Crenicichlor.

              Leo.
              Det var så klart akvariesilikon. Akvariet har som sagt använts som terrarium ett par år. Borde jag lägga ned det och köpa ett nytt menar du?
              Christopher

              Kommentar

              • Chph
                Användare
                • november 2003
                • 26

                #8
                Tack för svaret du också Hasse, du svarade medans jag skrev. Jag kände på silikonet i de överiga fogarna och det är helt mjukt fortfarande, bör jag ändå byta akvarium?
                Christopher

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Nu har du ju en gyllene chans att köpa ett nytt akvarium till dina firrar, säg bara att du behöver ett nytt eftersom siliconet snart släpper, sen sparar du det ganmla, limmar om det och vips så har du två akvarium!

                  "detta är ett bra tips om man har en sambo/fru som inte vill ha fler akvarium"
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Hasse_H
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1081

                    #10
                    Om silikonet är mjukt och inte har släppt i kanterna så skulle iaf inte jag göra något alls. Skulle den ha hårdnat och släppt, kanske med lite alger under kanterna, då skulle jag skrapat rent och limmat om. Nytt akvarium skulle det bli om skicket på akvariet i övrigt är så uselt att det helt enkelt inte går att fixa det utan alltför stora kostnader.

                    Så ser jag på saken.

                    /Hasse

                    Kommentar

                    Arbetssätt...