Akvariebänk eller ställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskar.nu
    Användare
    • september 2003
    • 442

    #16
    Men du, kolla på zoonen, det är nån som använder tegelsten liknande fast typ silvervit färgat och är mycket större... leta efter "avalanche" det blir super sjukt grymt snygg.
    375 liter till L-malar

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #17
      hehehe använd en riktig såg/brägård istället (7:- per snitt). bauhaus lever på att lekmän bara vet om Bauhaus.

      bauhaus använder samma skivsågar som alla andra
      fish r friend

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #18
        Elaka orm, kan du inte låtsas att bauhaus har bättre såg åtminstånde.
        Nåja, bygga en bänk till valfri akvariestorlek blir i all fall rätt billigt och snyggt. Det är väl bara att öka på med antalet sidor som toppskivan vilar på och det är ett längre akvarium.
        Anders L

        Kommentar

        • swede
          Användare
          • november 2003
          • 40

          #19
          Till mitt akvarium 630 lit som börjar "bottenhöjd" 110 cm
          ställde Jag siporexblock på varann med 22 mm spånskiva i botten och
          på toppen även en i mitten så fick jag en naturlig hylla i möbeln.
          Billigt och garanterat stabilt.
          Swede

          Kommentar

          • guineapig
            Användare
            • september 2003
            • 72

            #20

            Är det nödvändigt med en skiva i botten? Jag hade tänkt mig en ställning för två kar där botten på karen "hänger fritt" om ni fattar vad jag menar, alltså endast stöd i fram och bakkant. Naturligtvis med frigolit eller liknande på anläggningsytorna. Jag har tittat på en del beräkningar för glastjocklek och i de flesta kalkyler så utgår man ifrån att akvariet endast bärs i kanterna. Vad tror ni om detta?

            Det jag tänkt mig är 100x50x50, 8mm glas i botten på en ram av 45x95. 2 styck ovan på varandra

            Daniel

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #21
              Om det är ramakvarier så behövs ingen ställning. Denna 720:an har jag ställt på en ram av reglar utan platta eller frigolit.

              Det där är ju som ni ser långt ifrån klart på bilden men det kan nog bli hyfsat till slut.

              Om det är helglas så är den nog lite viktigare att de två bärande reglarna är exakt raka så att botten skivan inte vrids. Fördelen i mitt fall med en träram är att den ger vika för ett ton och verkar lägga sig till rätta (privat teori).

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • guineapig
                Användare
                • september 2003
                • 72

                #22
                Jag skruvade ihop ställningen idag och tog lite bilder, tyvärr så var det mörkt ( vinter....tänkte inte på det...), men ta på er glasögonen så går det nog!



                Håller..håller inte...håller? Den som lever får se, den står i ett badrum så lite vatten på golvet är ingen fara, hmmm..vänta nu det blir ju 500 liter.,

                Daniel

                Kommentar

                • ossism
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 108

                  #23
                  det som jag tycker är lite - med trä ställningar är att det är svårt att kompensera benen för ojämt golv och att trät vill leva när det torkar och återigen utsätts för fukt (speciellt i badrum). men annars är det toppen.
                  1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

                  Kommentar

                  • guineapig
                    Användare
                    • september 2003
                    • 72

                    #24

                    Jag har vägt av ställningen med masonit under så den är 100% i våg åt alla håll och otänkbara kanter. Virket är inköpt hos ett lokalt snickeri så det är torrt, kvistfritt och spikrakt (försök hitta bra virke på brädgårn..[xx(]....) , men lite kommer det säkert att "leva".

                    Daniel

                    Kommentar

                    Arbetssätt...