Sand och stora ciklider...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskar.nu
    Användare
    • september 2003
    • 442

    #16
    jag har inte sett att vatten blir grumligt, inte i affären iaf, dom har stora fisk med sand korn, vatten ser super fint ut... helt perfekt
    375 liter till L-malar

    Kommentar

    • Fiskar.nu
      Användare
      • september 2003
      • 442

      #17
      såna där engelsk sand sten tycker jag är fina. fast jag råkade ta dom större versionen.. fanns 2 olika.. små är finare
      375 liter till L-malar

      Kommentar

      • Leo
        Användare
        • november 2002
        • 85

        #18
        I mina kar kör jag bara med sand, 0,3 -0,5. 0,3-0,5 mm åker ingen vart utan faller ner när cikliderna gräver, finare sand är bara jobbigt; det packar sig tätt och bildar lätt gasfickor om man inte får igång en redig snäckfarm, det "dammar" lätt ut i vattnet och sprider sig in i filter osv...
        -Alix-

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #19
          Japp, då var det fixat, nu är det sand i karet. =)
          Det blev ljus sand med storleken 0.4-0.8 mm, akvariehandlaren hade precis samma sand i ett fetkar med stora redtailmalar så jag antog att det skulle gå lika bra med mina "små" jaguarer. Det blev riktigt fint faktiskt.

          Det enda jag funderar på är hur länge det tar innan vattnet blir klart, det är väldigt grumligt just nu och man ser hur det svävar omkring små små sandpartiklar, jag sköljde aldrig av sanden och det kanske jag borde ha gjort...

          Hur som helst så blev jaggorna snyggare i skenet från sanden än gruset så om det inte blir något strul senare så verkar det ha blivit en lyckad operation. Tack för hjälpen allihopa.

          Här är en rolig film på jaggorna och det grumliga vattnet, var noga med att se ända till slutet så får ni se var hanen spottar ut sanden efter att ha lekt grävskopa. Ajabaja.


          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Kul! Dom är riktigt snygga (snyggfula )... Hur stora är dom?

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #21
              Uppskattningsvis ca 27cm och 24cm, dom har vuxit en hel del sedan i augusti 2002 då jag köpte dem, då var de bara små gråa fjuttisar på 5cm...

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Det är god tillväxt på de där firrarna förstår jag...matas med steroider?

                Skämt åsido...jag gillade verkligen videon! Tack för bjudningen...

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #23
                  Tackar tackar, fler filmer och bilder kommer säkert senare då vattnet har blivit lite klarare, det verkar vara enklare att fotografera nu när bottenmaterialet är ljusare så nu ska kameran gå varm.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Kul sport som hanen har börjat utöva!! Sätter ägaren inför nya prov (och pumpen)...

                    De där kännetecknande ryckningarna som hanen höll på med när han "stötte" på honan var väl av ren kärlek och inte "håll dig undan gumman-stilen" va?

                    Kommentar

                    • Fiskar.nu
                      Användare
                      • september 2003
                      • 442

                      #25
                      Jag tänkte skaffa en jaguar på 30 cm och stoppa ner i 20 liter hehe
                      375 liter till L-malar

                      Kommentar

                      • Fiskar.nu
                        Användare
                        • september 2003
                        • 442

                        #26
                        skojar, hur stor akvarie är det på filmen, jag tror att jag har sett dom där fiskarna på nån rese program, när och fjärran eller så är det en annan rese program. dom verkar vara grymma kanske ska skaffa såna.
                        375 liter till L-malar

                        Kommentar

                        • Leo
                          Användare
                          • november 2002
                          • 85

                          #27
                          Ja de flesta sandarter är ju fulla av dammpartiklar som det lönar sig att skölja ur, det krävs en vinflaska och en hel svettig kväll
                          Men visst lgger sig dammet efter en tid när det binder sig till akvariets normala "biomassa".

                          Supersnygga jaggor, svårt att invända där...
                          -Alix-

                          Kommentar

                          • Gimpan
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 183

                            #28
                            Mitt stora kar var grumligt i 2 dagar innan det blev glasklart och sen dess har d varit glasklart och kommer att förbli glasklart om inte GLASET blir smutsigt så-KLART hehe (såååå tråkigt)
                            njuut av livet!
                            JimmY CasH

                            En "Viktoria" tack!

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #29
                              Jag säger bara en sak efter att ha kollat på din video FI : Fy faen va stora o mäktiga jaggorna é!

                              Riktigt tuffa (och grymma) firrar. Man har inte riktigt fattat hur stora de är genom att bara se på bilderna, videon ger en lite mer perspektiv på hur stora de är. Snygg sand också, synd att ha envisas med att skyffla upp den där, ajajajaj
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #30
                                citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                                De där kännetecknande ryckningarna som hanen höll på med när han "stötte" på honan var väl av ren kärlek och inte "håll dig undan gumman-stilen" va?
                                Om du menar ryckningarna innan han började gräva så har jag inte riktigt listat ut varför han gör så faktiskt... Men de kraftiga fenslagen han gjorde då han spände upp sig så mycket är helt klart en kärleksförklaring, eller rättare sagt så försöker han få honan att förstå hur stor, stark och vacker han är. Ett mycket vackert skådespel om ni frågar mig.

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...