Galen Ancistrus...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena
    Användare
    • april 2002
    • 114

    Galen Ancistrus...

    Min kompis´ ancistrus verkar ha förlorat förståndet. Den jagar och _hugger_ efter de andra fiskarna och speciellt då pansarmalarna. En pansarmal var det tvunget att avliva eftersom ancistrusmalen huggit lös en bit från den!!

    Även de fredliga sorgmanteltetrorna får sig en omgång då och då. Är detta verkligen normalt? Ngn som varit med om liknande? Varför gör den så?

  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Får den annan mat än pansarmal?

    David
    David

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ancistrusar är revirbildande och har de inte andra Ancistrusar att bråka med så kan de beté sig som din gör. En hona på 15cm som jag slutade helt att vara aggressiv när jag släppte ner 3 stora Megalechis thoracata (fd. Hoplosternum). Dessa brydde sig inte om att hon bråkade med dem så hon "gav upp". Som David antyder så är mätta malar snällare malar. Se till att den får ordentligt med mat och skaffa gärna ett gäng Ancistrusar i samma storlek om du inte redan har det.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Lena
        Användare
        • april 2002
        • 114

        #4
        David: Det är gott om alger i akvariet, räcker inte det som mat? Måste man ändå ge ex. tabletter?


        Ola: Jag trodde ancistrus var fredliga varelser och att man gott kan ha dem ensamma, men så är det alltså inte?


        Kommentar

        • Reily
          Användare
          • maj 2002
          • 28

          #5
          Algerna i akvariet räcker i princip aldrig, om man inte har nån exeptionell algblommning eller nåt Ancistrusen kan ju vara rätt kräsen med vilka alger den vill äta oxå, mina tar nästa bara grönalger. Jag matar mina med en algtablett om dagen ungefär.

          Hanarna är starkt revirvaktande och ingen fisk går säker i mitt kar..
          Det lustiga är att honan, som är värst drabbad, ändå vågar sig nära för lek då och då.

          Mvh Rickard
          /R

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Alger räcker inte på långa vägar! Man måste se till att mat sjunker ner till dem. Vuxna Ancistrus är revirbildande men det finns stora individuella skilnader. Om Ancistrus frdlighet skiftar erfarenheterna men min erfarenhet är att de kan bli ganska bitska när de blir 5-10 år. De går ju att hålla med malawi, tanganyika och andra aggressiva ciklider utan att de ger upp sina revir. I sällskapsakvarier där ingen bråkar med dem brukar de vanligen bara bry sig om varandra.

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Lena
              Användare
              • april 2002
              • 114

              #7
              Tack för era svar, jag ska ringa min vän på en gång (det är inte i mitt kar det är bråk).

              Kommentar

              Arbetssätt...