Rengöra glasväggarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Berndt

    Rengöra glasväggarna



    Det blir bara smutsigt hela tiden trots att jag veckovis rengör med polypropen. Nån som har ett bra rengöringsmedel för standardglas? Jag har hört talas om algborttagare, behöver jag det också kanske?

    Jag är nyintresserad ciklidfantast som precis försöker sätta upp mitt egna. Men attans va svårt de ska va!
    Hjälp uppskattas
  • Mrsonk
    Användare
    • december 2002
    • 233

    #2
    Polypropen, är inte det plast?? Kör med rakblad eller en hård svamp
    Oscar Cederqvist
    -----------------

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Jag gissade på att han tänkte på filtervadd.
      Isskrapor använder en del har jag hört, liksom filtervadd, filtermatta och så de olika typerna med magnetskrapor med sina nackdelar.

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Det bör kanske tilläggas att rengörning av glasets insida i ett akvarium veckovis är helt normalt. Jag skrapar alger på alla mina kar en gång i veckan.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • cyntolopia-afra
          Användare
          • oktober 2003
          • 77

          #5
          Hej

          Jag använder den grova sidan av en disksvamp en gång i veckan på insidan av mina akvarium.
          Ett tips: Köp inte flytande algmagneter då de är väldigt svaga på grund av att magneten vill flyta upp hela tiden.
          Jag köpte en och fast det stod att magneten var extremt kraftig så funkade den knappt[V]
          Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Provade tipset med plast "is-skrapa" nyss, och det var kanon!
            Skall bli min melodi hädanefter. Mindre riska att repa med sandkorn.
            Anders L

            Kommentar

            • David Johansson
              Användare
              • april 2002
              • 581

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av cyntolopia-afra

              Hej

              Jag använder den grova sidan av en disksvamp en gång i veckan på insidan av mina akvarium.
              Ett tips: Köp inte flytande algmagneter då de är väldigt svaga på grund av att magneten vill flyta upp hela tiden.
              Jag köpte en och fast det stod att magneten var extremt kraftig så funkade den knappt[V]
              Vet inte om men det finns väl förmodligen flera varianter, jag har MagFloat flytande algmagnet och den har en extremt kraftig magnet. Man får verkligen ta i för att få isär dem.
              David

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • april 2002
                • 1081

                #8
                Biltemas isskrapor av vit plast. Funkar kanon.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag har provat det mesta (dock ej MagFloat) och jag rekommenderar isskrapa starkt! Det fungerar underbart. Man bör dock byta med jämna mellanrum då jag märkt att de blir slöare efter en stund...

                  Du kan köpa en sådan skrapa vid närmaste mack för ett par tior. Se till att det endast är av plast!

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    Jag skriver under på att isskrapa är mycket effektivt. Lätt bästa jag har testat.

                    Mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Fiskar.nu
                      Användare
                      • september 2003
                      • 442

                      #11
                      Jag får ingen alger... varför eller är det bra att inte ha alger.. har inte sätt nån älger varken på stenar och glasrutan... men jag har malar... kanske lika bra att skaffa alger eller, men jag matar malar med tabletter och dom käkar fint... kanske nödigt med alger.
                      375 liter till L-malar

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        jag använder en s.k. disksvamp, den fungerar jättebra (se bara till så att du inte får en sån med impregnerat diskmedel). jag använde förr en alg-magnet (inte mag-float) och den repade jag rutan med några gånger så jag köper aldrig några fler alg-magneter.

                        Det där med isskrapa är nog något jag ska prova på eftersom det är "ganska" jobbigt att skrapa frontrutan på mitt 375 med ett 5cm rakblad =)
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Jag har provat "disksvamp" med den vita icke repande ytan och visst var den bra...men däremot så är det betydligt enklare att få med sandkorn i den och det medför stor risk att repor uppstår...även om de är minimala. Det tråkiga med smårepor är att de blir större (mer iögonfallande) då alger snabbare får fäste just där...

                          Kommentar

                          • cyntolopia-afra
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 77

                            #14
                            David!

                            Tack föt tipset om Mag-float.
                            Jag hade just den (Mag-float) och en annan magnet(vilken jag oturligt nog valde) att välja på.[V]
                            Den dåliga magneten jag köpte hette helt enkelt Flytande algmagnet
                            Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

                            Kommentar

                            Arbetssätt...