Uaru - några undringar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • maj 2002
    • 309

    Uaru - några undringar...

    Funderar på att införskaffa ett antal Uaru (triangelciklid). Är det någon som har erfarenhet av dem? Växer de snabbt? Kan de gå tillsammans med stora scalarer? Jag vet att de gillar att käka växter så jag kommer att inreda akvariet med rötter. Några andra saker man ska tänka på - vanliga problem med arten?

    MVH Tommy K

  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Jag har lite erfarenhet av Uaru, har 5 st ungfiskar, har dock haft vuxna exemplar tidigare. Tycker att de växer relativt långsamt. Mina går tillsammans med Scalare, Hantelciklid och Geophagus. De äter gärna växter som sagt, men criniumlök och javaormbunke verkar klara sig. Jag utfordrar dem i huvudsak med räkmix med 50% grönsaker (ärtor + spenat), men också brysselkål och zucchini. De trivs bra i mindre grupper, kanske 4-5 st.

    Man brukar jämföra dem med Discus vad gäller krav på miljö. Vet inte om det är helt rätt, mitt akvarium är väl ingen exemplarisk miljö för Discus, men de verkar trivas bra ändå. De är pigga och har bra aptit så länge som vattnet är rent. Man bör nog se till att hålla pH-värdet mellan 6-7, jag använder lätt torvfiltrering och har ljust humusfärgat vatten med pH ca 6.5.

    Kolla gärna min hemsida där man kan se akvariet jag har dem i.

    /Hasse

    - http://och.nu/ciklid -

    Kommentar

    Arbetssätt...