Diskus med vit avföring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille_Pe
    Användare
    • september 2002
    • 121

    Diskus med vit avföring

    Tjena!

    En av mina diskusar har börjat söka sig från de andra, äta ytterst lite och skita vitt. Vad ska jag göra?
    Temperaturen är på 27.5 grader, så det är inger problem att höja den.
    Finns det någon medicin eller ska jag börja med temperaturhöjning?

    /Nille
    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se
  • Tommy K
    Användare
    • maj 2002
    • 309

    #2
    Hej!
    Lite text från länken http://user.tninet.se/~vuz588v/index.html :
    FLAGYL: METRONIDAZOL:
    Som jag skrev förut så är discusen känd för att ha en känslig mage. En överhopning av flagellater kan ofta medföra att discusen slutar att äta. Man brukar också kunna se att det hänger en trådliknande sträng från discusen, och att avföringen är genomskinlig eller nästan färgad vit… När man upptäcker detta så höjer man temperaturen till minst 34C och tillför 250- 300mg flagyl/ 100L. Detta gör man dagligen med 30% vattenbyten i 7 dagar i följd. I mitten på veckan kan man höja temp. Ytterligare till 37C, men så hög temp bör man bara ha denna dag , sedan återgår man till ca 34C igen tills kuren är färdig. Det är väldigt viktigt att vattnet är ordentligt syresatt när man höjer temperaturen så här pass mycket, då syrehalten reduceras kraftigt vid denna värme. Om discusen äter kan man med fördel blanda till en flagylmix bestående av 500mg flagyl/ 200g oxhjärta. Discusen ska då ha mixen morgon och kväll minst en vecka i rad….

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • oktober 2002
      • 405

      #3
      Hej
      Jag har också haft problem med flaggelater ett par ggr.
      Har medicinerat med Hexa-ex eller Octosin.
      Ingen av veterinärerna där jag bor vill skriva ut Flagyl.
      Någon som vet hur man kan få tag på Flagyl utan att skicka tjejen på underlivsundersökning............?

      Kommentar

      • Tommy K
        Användare
        • maj 2002
        • 309

        #4
        Prova istället att ringa ett riktigt djursjukhus. På några ställen i landet finns det speciella "djurapotek", t ex i Lund.

        Kommentar

        • Nille_Pe
          Användare
          • september 2002
          • 121

          #5
          Jag har bara ett akvarium och kan därför inte plocka över diskusen till något annat. Går det bra att medicinera alla andra fiskar också? Jag tänker även på temperaturhöjningen, hur fort ska jag höja och blir det något problem för de andra fiskarna med temp. höjningen? Tänker främst på mina corydoras malar.

          /Nille
          //Nille

          Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
          www.vaaf.se

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #6
            Hej Nille.
            Upp till 32gr. går bra sen dör dom andra fiskarna.Om du skulle få tag på flagyl så är behandlingen i mörklagt akv. Är det en eller två fiskar går det bra med en stor balja eller liknande bara den är på 50L eller mer.Angående att vet. ej vil skriva ut med. är dom ej kan styrkan på själva proc.Kan man tala om för dom den exakta mg. per liter vatten brukar det ej vara svårt,jag har till och med lyckats att få distriktsläkaren att skriva ut flagyl men det satt långt inne.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              En annan infallsvinkel är att ta reda på varför fisken blivir sjuk och åtgärda missförhållandet som lett till sjukdom. Det finns en anledning till varför din diskus blev sjuk. Om du medicinerar den och sedan låter den återgå till samma kar med samma förutsättningar, så kommer den förmodligen att drabbas igen. Om det bara är en i karet som drabbats så kan det vara för att den är mobbad. En mobbad individ får inte tillräckligt med mat, får nöja sig med att plocka på bottnen. En fisk som plockar på bottnen får i sig en del avföring. Detta är min teori om varför du fått det. Detta förhållande måste ändras för att fisken skall bli bättre. Alternativen här är antingen att sätta fisken i ett eget kar och mata upp den så att den blir större och starkare eller att sätta den i en annan grupp där den kan hävda sig bättre. Min erfarenhet av dessa problemen är att dom sällan har en lösning om man bara har ett akvarium.
              MVH
              magnus

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • oktober 2002
                • 405

                #8
                Hej
                Är det flaggelater (octomitus etc.)
                så måste alla fiskar mddicineras.

                Kommentar

                • Nille_Pe
                  Användare
                  • september 2002
                  • 121

                  #9
                  Tack för alla svar. En polare har flagyl, så det bör inte vara något problem att få tag i det.
                  Tropfrog (Magnus): Jag har även tänkt på det du skriver. Det var bl.a. p.g.a det som jag lade märke till avföringen. Diskusen började åka undan från övriga gruppen, åkte bara till dem när det blev dags för mat. Jag kollade då upp han(?) och såg avföringen.
                  Det känns ändå som att det primära är att få han frisk nu och sen får jag börja leta efter sjukdomsorsaken.

                  /Nille
                  //Nille

                  Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                  www.vaaf.se

                  Kommentar

                  • diskus-ante

                    #10
                    Bakrupul tror jag det heter och det funkar på mina diskusar, anars kan ett enkelt sätt vara att tillföra vitaminer till sina fiskar i förebyggande syfte.

                    MVH diskus-ante

                    Kommentar

                    • Nille_Pe
                      Användare
                      • september 2002
                      • 121

                      #11
                      Tänker du på några särskilda vitaminer?
                      //Nille

                      Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                      www.vaaf.se

                      Kommentar

                      • diskus-ante

                        #12
                        Sera säljer sen finns det väll andra.
                        Men Sera funkar för mig.

                        Kommentar

                        • Fiskar.nu
                          Användare
                          • september 2003
                          • 442

                          #13
                          Discus fiskar är sämst och psyk... dom kan inte göra så mycket... bara stora platta runda som en cd skiva... dom klarar typ nästan ingenting.
                          375 liter till L-malar

                          Kommentar

                          • anders64
                            Användare
                            • november 2003
                            • 14

                            #14
                            Eller kan det beror på den som sköter Diskusen, att det är personen som är psyk och inte klarar av att sköta dom, tror knappast det beror på fisken...

                            Ps..Asså, nu menade jag inte Nille_Pe...utan mest ett svar på uttalandet här nedan DS.

                            Förresten..Hoppas att det fixade sig med din Diskus, Nille_Pe


                            citat:Ursprungligen skickat av Fiskar.nu

                            Discus fiskar är sämst och psyk... dom kan inte göra så mycket... bara stora platta runda som en cd skiva... dom klarar typ nästan ingenting.

                            Kommentar

                            • Kai

                              #15
                              Jag skulle vilja påstå att enbart en temphöjning till ca. 35 grader och lite salt (utan jod) i ett igenomluftat kar i ca. 3dygn bör räcka för att komma tillrätta med problemet med vit avföring inälvs parasiterna som det är frågan om börjar nämligen att dö vid ca.33 grader. karet skall temp höjas sakta och efter färdig behandling så skall det sänkas sakta under ca 1 dygn detta brukar funka både på gammal som ungfisk, odlat eller vildfångat.Temp höjningen klarar fisken utan problem även om den är tillsynes svag. man kan tom. se att fisken blir väldigt pigg av värmen. Discus har snabb ämnesomsättning så mata ofta och med varierande foder ta det lite lungt med oxhjärta det brukar dom tröttna på rätt fort och då får man locka med annat foder ett tag sen brukar dom ta oxhjärta igen. Och detta är vad jag tror att oxhjärta är ibland roten till det onda med dåliga magar. Får du en discus som matvägrar en längre tid brukar det oftas sluta med inälvsparasiter. Detta är min erfarenhet det är inte säkert att detta som jag skiver är hela sanningen men det funkar på mina firrar och på den discus jag odlat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...