fisk i badkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • niklash

    fisk i badkar

    Hej!

    Tänkte tömma mitt akvarium 1-2 dagar för att sätta dit en frigolitbakgrund. Är det någon som vet exakt hur dumt det är att ha fiskarna i badkaret under tiden?? Tänkte att man kunde tvätta med aceton först och använda vatten från akvariet plus pump, värmare stenar m.m. Göra det så mysigt som möjligt för fiskarna helt enkelt.

    /Niklas
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Ha det bara mörkt i rummet så tycker jag inte det ska göra nått.
    Det vita badkaret "lyser" ju upp vattnet och fiskarna kan bli stressade.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Tänk på att värdena kan bi höga som faan när du drar i en hemmagjord bakgrund. Det ska finnas en artikel här på ciklid.se ang detta. Det kan bli mer än 1-2 dagar i badkaret om du har otur.

      Här finns det lite info: http://www.ciklid.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4333
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Hör med Fredrik Hagblom, han hade bekymmer med detta för ett tag sedan om jag inte minns fel.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • niklash

          #5
          Jag tänkte i.o.f lacka bakgrunden vilket väl borde underlätta.

          Kommentar

          • Marcus1979
            Användare
            • januari 2003
            • 404

            #6
            Har en bekant som haft badkaret som yngelkar i en vecka så det går fint! Fem utav dom bor hemma hos mig nu.

            Tror nog att du behöver minst fem dagar innan du kan ta tillbaka fiskarna i karet.
            Minst ett par dygn för siliconet att härda. Sedan måste bakgrunden sköljas ordentligt med flera vattenbyten oavsett om du lackar eller ej.

            Mvh/Marcus
            960L Malawi

            Kommentar

            • niklash

              #7
              Kan man inte skölja bakgrunden innan man sätter i den, tex några dagar i badkaret med vattenbyten (det är ju lättare att byta vatten i badkaret).

              Kommentar

              • Magnus W
                Användare
                • april 2003
                • 101

                #8
                Att tvätta ur badkaret med aceton är onödigt (om du inte vill limma fast någonting i det). Skölj ur det ordentligt med hett vatten, absolut inga tvålrester får finnas kvar.
                Men först:
                Om bakgrunden är gjord med husfix eller liknande betong - cementprodukt så kan det hända att hårdhet och pH går upp något kollossalt. Se till att husfixet är ordentligt brunnet, och låt sedan bakgrunden ligga i blöt med regelbundna vattenbyten tills dess att pH inte längre höjs. Om du har Malawi, Tanganyika eller saltvatten är detta inte så stort problem.
                Om bakgrunden är gjord med bara frigolit, målarfärg och lack så är det bara att tvätta av den och smäcka i den.

                -- MW

                Kommentar

                • Marcus1979
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 404

                  #9
                  Det går fint att skölja den i badkaret. Brukar vara problem att få ner den bara. Finns ju lite flytkraft...
                  //Marcus
                  960L Malawi

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Det kan väl vara lite dumt att skölja den i badkaret då fiskarna är där?

                    Tony Englund

                    Kommentar

                    Arbetssätt...