Skillnad på könsöppningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    Skillnad på könsöppningar

    Har faktiskt ingen koll på hur ciklider, tex mina Gerophagus och Hypselecara temporalis könsbestäms via könsöppningen,
    Har läst det nånstans, men glömt vad som var vad så att säga...
    Det sticker liksom ut nåt på det jag trott är hanarna, men är det nåt äggläggningsrör eller liknande, så har jag fått det helt om bakfoten och måste döpa om mina firrar.
    Pinsamt, känner mig nästan dum att fråga... ungefär som att ha missat första lektionen eller nåt!
    Anders L
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Här har du en länk (som du kanske redan kollat):



    Här visas könsskillnad på Frontosa, men som jag ser det så verkar den som är hona ha den utstående könsöppningen (äggläggningsrör)...

    *En till som ibland missat stora delar av första lektionerna*

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Tackar! Nej den hade jag inte sett, synd bara att bilderna inte är i profil. Det som sticker ut på en av mina "orange head" liknar möjligen "male frontosa". "Female frontosa" bilden kanske liknar det min chokldciklid "Biffen" (Biffa?) har.
      Fortfarande väldigt osäker...
      Anders L

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • februari 2003
        • 1686

        #4
        På chokladerna har jag aldrig sett någon skilnad på könsöppningarna (kan ju iof bero på att jag alltid har missat deras lek) Men på mina scalarer är det hur tydligt som helst före under och efter leken, honan har verkligen ett rör och hanens är mycket spetsigare hos scalarerna kan även hanens "snopp" synas när det inte är lek på gång (vilket är det enda sättet jag har kommit på för att könsbestämma scalarer men som är långt ifrån 100% säkert) hos chokladerna är det främst pan-puckeln på hanen och hans mycket mer utdragna fenor som visar skilnaden (ja å att han låter frugan va hemma å vakta äggen medans han bara e ute å käkar hela tiden)
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Tur att man inte har lika dålig koll på människor...
          Anders L

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Kom hem alldeles nyss, och upptäckte att chokladcikliderna precis hade lagt en jätte romkaka igen!
            Den som jag tror är honan (den mindre), ser ut att ha miskat lite i midjemåttet men det jag tror är hanen ser lika tjock ut som vanligt.
            Honan: Mindre, kraftig pannpuckel, har en smalare könsutstick.
            Hanen: Större, faktiskt något mindre pannpuckel?, har en rundare större könsutstick.
            Alltså tvärt mot vad det borde vara?
            Anders L

            Kommentar

            Arbetssätt...