Bakgrundsbygge Renovering. Tips sökes...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth
    Användare
    • april 2002
    • 277

    #16
    Precis! Däremot om man gör en bakgrund på endast husfix får man räkna med att den inte håller mer än ett par år speciellt om man har mycket Ancistrus el. dyl. som tuggar i sig underlaget. Lackningen är A & O.
    MVH
    /Kenneth Johansson,

    ordförande
    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
    Ansvarig för Ciklidstämman 2007

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Lackningen är av absolut betydelse, det har jag insett via den "hårda" vägen.

      Jag har nu kollat runt en hel del, både via frågor på forumet och via surfning på nätet samt besök i butiker.

      Epotex är troligtvis det enda säkra kortet (nästan) för tillfället när det gäller lack, men jag har kollat extra på International´s produkt "Marine Polyester" och den verkar klart intressant.
      När jag skickade efter Epotex sist så fick jag betala 530kr inkl frakt och det var bortkastade pengar då jag misslyckades totalt med lacken (mitt eget fel).

      Priset på "Marine Polyester" kommer att hamna på strax under 200kr och det är absolut en stor faktor när det gäller att välja lack. 2-komponents golvlack har jag förkastat som alternativ.

      Kommentar

      • Bosse.J
        Användare
        • augusti 2003
        • 205

        #18
        Ursäkta en okunnig. Men med tanke på vad man läggerner i tid och pengar på inköp av div. olika fixer färger å lacker så verkar det för mig som att det i slutändan blir billigare att köpa färdiga bakgrunder. Jag har själv funderat på om jag ska sätta igång med ett bakgrundsbygge. Men nu är jag tveksam. Vad kostar en BTN?. Jag skrev att jag är okunnig
        MVH Bosse
        Bosse.J

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • april 2002
          • 581

          #19
          Jag antar att man måste tycka att det är kul att göra sin egen bakgrund, ungefär som alla hemmabygge projekt man startar. Prismässigt är det förmodligen en förtjänst om man inte räknar in arbetet.

          Jag byggde ett större träakvarium en gång i tiden och skälet då var att det skulle bli billigare. I slutändan blev det nog inte så, dessutom var det väldigt mycket jobb.
          David

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Visst kan man diskutera priset i slutändan...men jag gillar faktiskt skapandet i det hela. Att få göra en egen bakgrund är faktiskt riktigt roligt (om den blir bra).

            Priset för en BTN är 3-3500kr. Detta pris är ENDAST bakgrunden. Lägg där till t ex silikon (för att fästa den med), filtermatta (om man ska ha det i bakgrunden). Den är opersonlig då den är endast i ett fåtal variationer. Moduler är ett bättre val, men dyrt.

            Å andra sidan så håller BTN garanterat längre...

            Det är bara det att jag inte har lust, eller råd, att lägga ut 3500kr (minst) till BTN bakgrunden.

            Kommentar

            • jojon80

              #21
              Tricella håller med om att det vore läckert att bygga in grottor med pvc-rör så som du hade tänkt gjort, men blir det inte lite krångligt att få tag i t ex tuggande honor eller andra fiskar som man hade tänkt flytta till ett annat kar?

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Jag flyttar sällan honor till ett annat kar så de får gå där innan de släpper ynglen. Vanligtvis tömmer jag honorna eller så får de släppa i stora akvariet och ynglen klara sig själva.

                Min tanke med att bygga många "gömda" grottor är att yngel skall finna goda gömställen likväl som honorna skall kunna gömma sig för att slippa jakt från hanar.

                En av mina tidigare idéer om "gömda" grottor gjorde jag på min nuvarande och enda bakgrund. Det är en urgröpning (ficka/grotta) ur högkanten (toppen) på frigolitbakgrunden där en eller två fiskar får plats. Denna "ficka/grotta" syns enbart uppifrån. Det är otroligt fascinerande hur honorna tagit till sig detta gömställe. Mobbade honor har kastat sig över kanten som den värsta höjdhoppare...de simmar fram till kanten och kastar över kroppen på sidan samtidigt som de blottar kroppen ovan vattenytan för att sedan landa i denna ficka. När de skall ut så simmar de ut rakt fram via ett urgröpt V. De kan stå precis bakom denna öppning och hålla total koll på vad som händer i akvariet framför dom.

                Ingen hane eller mobbande hona har följt efter när de tagit sin tillflykt här och jag måste säga att detta är det bästa med den frigolitbakgrund jag gjort.

                När jag skall jaga fisk så kommer jag att använda mig av "pluggar" dvs änddelar för dessa PVC rör och helt enkelt jaga ut fisken från grottan och plugga igen tills jag fångat den jag vill fånga. Jag tror verkligen på denna funktion och kommer att göra ca 4-5st på bakgrundens långsida...separerade ifrån varandra så jag kan skapa revirplatser utan att ett par tar kontroll över 3st på en gång. Detta kan göras med avskiljare såsom sten eller växt.
                Fördelen med detta, som jag ser det, är att jag utnyttjar bakgrunden mer och att jag slipper skapa grottor med stenuppbyggnad vilket ofta i sin tur blir till revir för en eller två hanar. Resten av fiskarna får hålla sig till mitten av akvariet och "studsa" mellan dessa revirhanar...

                Hua...nu blev det mycket här...
                Hoppas någon förstår mitt dravel och mina tankar...

                Kommentar

                • Gotrek
                  Användare
                  • september 2003
                  • 64

                  #23
                  Hur menar du??
                  Har du några bilder??
                  Patrik

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Har tyvärr inga bilder men tänk dig att en 10cm tjock frigolitskiva (bakgrund) är fastlimmad mot bakrutan. På ovankanten av frigoliten gröpte jag ur ca 6-7cm av frigolitens tjocklek (10cm) plus att den är ca 10cm lång (av ca150cm som är akvariets längd). Där gömmer sig den mobbade fisken...

                    Vet inte om detta hjälper dig att förstå...

                    OBS! Tips eftersökes fortfarande på denna tråd!

                    Kommentar

                    • Hill
                      Användare
                      • december 2002
                      • 52

                      #25
                      Till min bakgrund (som hängt med i sex år), använde jag en produkt som heter EpiGlass från International. Den har fungerat perfekt!

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Låter intressant med Epiglass. Jag ska kontakta International´s svenska kontor för att höra vilken av Epiglass eller Marine Polyester som är bäst lämpad för att lacka bakgrunden. Tack för tipset!

                        Kommentar

                        • jojon80

                          #27
                          Låter intressant Tricella. Kommer du att dokumentera bygget med några bilder osv när det är klart?

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #28
                            Tveksamt om jag kommer att dokumentera det då jag har en rejält dålig digitalkamera (webbkamera) att tillgå. Men jag skall göra några bildsekvenser iallafall...

                            Kommentar

                            • Ted
                              Användare
                              • november 2003
                              • 157

                              #29
                              Jag lackade min en bakgrund med Alcros Marmoflor orginal golvlack efter ett tips jag fått och det funkade väldigt bra..
                              /Ted
                              750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #30
                                Jag har precis avslutat ett samtal med International´s kontor och frågat om vilken av produkterna "Marine Polyester" och "Epiglass" de förordar vid en lackning av frigolitbakgrund målad med husfix. "Epiglass" råddes utan konkurrens. Den produkten anses som den bästa under vattenytan av de två jag frågade om.

                                Så mitt val kommer att bli "Epiglass".

                                Kommentar

                                Arbetssätt...