Kopparaggresivt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Kopparaggresivt vatten

    Är det nån kemist här som vet hur man kan få bort denna aggresivitet ur vattnet. Misstänker att den har orsakat dödsfallen av mitt furciferstimm som levde i ungefär ett halvår. De började med ryggsimm och efter några dagar var två döda, därefter avlivade jag resten så de slapp att plågas.

    Misstänker eventuellt oxå rådasanden som ju innehåller järnpartiklar.
    Då furcifern ständigt letar efter mat i sanden misstänker jag att järnpartiklarna kan vara orsaken ??.

    Tanganyjkacikliderna i annat akvarium har aldrig drabbats.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Har du testat ditt vatten och det innehåller koppar, det låter något märkligt att fiskarna klarat sig ett halvår för att sedan reagera så kraftigt. Har du dessutom andra akvarieum där du använder samma vatten undrar man ju var kopparen kommer ifrån.
    David

    Kommentar

    • Gotrek
      Användare
      • september 2003
      • 64

      #3
      Tycker det låter som nitrit
      Patrik

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        citat:Misstänker eventuellt oxå rådasanden som ju innehåller järnpartiklar.
        Stämmer verkligen detta??

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Tricella

          citat:Misstänker eventuellt oxå rådasanden som ju innehåller järnpartiklar.
          Stämmer verkligen detta??
          Varför skulle detta inte stämma? Testa med magnet.
          läs även svar från Rådasand AB i insändare på Zoopet
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Inlägg på Zoopet.com´s forum av Michael Legnér:

            citat:Från Rådasand AB:

            "Sanden från Råda består av en mängd olika mineraler t.ex. kvarts, fältspat, glimmer m.m. Kvarts är den rikligast förekommande med 79 – 83 %. Förekommer även små mängder Blodstensmalm och Svartmalm (magnetit). Det Du fick på Din magnet är magnetit."


            Nationalencyklopedin:

            "magnetit, något oegentligt kallat svartmalm, starkt magnetiskt mineral med sammansättningen Fe3O4. Det är ett vanligt mineral som särskilt förekommer i basiska magmatiska bergarter. Större koncentrationer av magnetit bildar järnmalm. Magnetit förekommer även som vaskförekomster (järnsand) i havsstrandmiljö. Mycket stora förekomster finns i Kiruna (Norrbottens län), Bushveld (Sydafrika), Adirondacks (New York, USA) och Magnitnaja gora (Ural, Ryska federationen)."
            Jag vet inte om man med denna definition kan säga att Rådasanden innehåller järn...men det kanske någon mer hugad inom detta område kan klargöra.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av David Johansson

              Har du testat ditt vatten och det innehåller koppar, det låter något märkligt att fiskarna klarat sig ett halvår för att sedan reagera så kraftigt. Har du dessutom andra akvarieum där du använder samma vatten undrar man ju var kopparen kommer ifrån.
              Hej,
              Jag fick information från kommunens vattenansvarige att vattnet är kopparaggresivt + hög CODMN-NT 4.0 mg/l (Kemisk syreförbrukning). Har inget att mäta kopparhalten med. Just att detta hände efter så lång tid är märkligt och vattenbyte sker samma dag i alla burkar.
              Därför är jag lite misstänksam om rådasanden kan vara boven.
              Och Nitrit är det inte.
              Fick reda på försent att jag kunde skicka iväg en fisk för undersökning.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag har Rådasand i alla mina akvarium (375L och 2st 105L). Jag har problem med ett yngelakvarium (105L) för tillfället, men i övriga akvarium har jag inte märkt några som helst problem varken med yngel eller vuxna.

                I de mindre akvarierna har jag storleken 0,8-1,2mm och i det stora har jag 0,33mm.

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1081

                  #9
                  Påverkar magnetit vattnet då? Om det inte gör det så borde väl varken fiskar eller växter påverkas. Rådasand används ju av många akvarister och det verkar ju konstigt om den skulle påverka det levande innehållet i akvariet negativt.
                  /Hasse

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag läste någonstans att Magnetit har en renande effekt på vattnet. Om det också innehåller järn (i små mängder) så borde ju Rådasanden vara bra för växter.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Innan tråden spårar ur alltför mycket.
                      jag tänker mer på att furcifern ju letar efter mat i sanden och får i sig lite sand, att det kanske har någon påverkan, men det är långsökt.
                      Har ju rådasand i övriga akvarier utan problem.
                      Påverkar kopparaggresiviteten i vattnet de känsliga sandcikliderna? Nån som vet utan en massa gisningar ?
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1081

                        #12
                        En förutsättning för att järnet i magnetiten ska vara bra för växterna är väl att det är i en form som växterna kan tillgodogöra sig? Järn finns i många olika föreningar och en del är mer stabila än andra dvs svårupptagliga i organismer. Finns det någon kemist här som kan reda ut järnets egenskaper i magnetiten?
                        /Hasse

                        Kommentar

                        Arbetssätt...