hjälp!! med min påfågelhona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • poffen
    Användare
    • november 2003
    • 16

    hjälp!! med min påfågelhona

    jag har en påfågelhona som har lagt rom en gång tidigare och har nu gjort det idag igen . men en av dom andra är där och äter upp dom hela tiden, nu har jag tagit ur den, men jag undrar hur påfåglarna fungerar, lägger dom ägg och en hane befruktar dom sedan eller leker dom först innan hon lägger ägg???om det nu är hanen som äter upp dom, varför gör han det?? det är ju tråkigt att hon lägger rom men att det inte blir något mer av det.

    snälla säg att det finns någon som vet!!
  • fisher_man
    Användare
    • september 2003
    • 78

    #2
    Jag har själv ett påfågels lekpar som lägger ägg.
    Jag tror inte att det är hanen som tar dom.

    Vad har du för andra fiskar?
    Hur stora är påfåglarna?
    Hur stort akvarium har du?

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Påfågelsciklider funkar som alla ciklider, att hanen befruktar rommen när honan lägger den. Är han inte med och gör det är den obefruktad. Ibland händer det att en hona leker själv för att tömma sig på ägg, eller att två honor leker tillsammans, som två påfågelshonor gjorde för mig.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • poffen
        Användare
        • november 2003
        • 16

        #4
        jag har lite malawi o tanganyika också. jag har två stycken större påfåglar ca 25cm och två mindre ca 15cm.honan som lägger rom har jag haft i 5år nu så hon har blivit en familjemedlem. just nu så har jag inte så värst stort akvarium det är på 400l skulle gärna haft större men har inte plats just nu. men dom måste ju trivas annars så skulle hon ju inte leka.

        Kommentar

        Arbetssätt...