skabbiga fiskar - märklig sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    skabbiga fiskar - märklig sjukdom?

    Jag har en phenochilus-hona som de senaste månaderna sett mycket märklig ut. först trodde jag att hon hade bitmärken över hela kroppen från de andra fiskarna, men efter att ha observerat henne närmare så verkar det inte som om de andra jagar eller bråkar med henne. Hon håller sig ofta i bakgrunden och kliar sig väldigt mycket också. Bilderna är lite halvtaskiga, men det är inte frågan om några utväxter utan snarare om småsår och sånt.

    Dessutom har hela karet blivit behandlat med aquafuran och protozin för en dryg månad sedan utan några resultat.




    Om någon har några idéer om vad jag bör gör med henne blir jag glad!
    /Mikael
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Hmm, det där har jag också haft på ett antal firrar som jag köpte på baksidan (stockholm). Det såg ut som svamp hos mina fiskar, men att medicinera mot svamp hjälpte dessvärre inte. Det är troligtvis någon form av bakteriell sjukdom (har inte lyckats få reda på vad). Det jag gjort med fiskar som inte hann dö var att salta vattnet betydligt mer än vanligt. De fiskar som inte haft ordentligt mycket "svampar" har klarat sig med hjälp av salt, men å andra sidan verkar saltet helt verkningslöst när det gått för långt.

    När jag senast var hos akvarieleasing och påtalade problemet svarade de direkt att baktopur är det som gäller. Det kan väl vara en idé att testa, men se då till att medicinera i ett separat kar då baktopur slår ut bakteriefloran även i filter och inredning.

    Tony Englund

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      Om det är bakteriellt borde inte aquafuran ha gjort någon nytta då eller det kan variera mellan sjukdomarna?

      tycker det är lite märkligt att den gått så länge utan att vare sig bli bättre eller sämre. Jag tänker försöka flytta över den till ett separat kar för behandling och se hur det går.
      /Mikael

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Fisken på dina bilder ser ut som mina gjorde strax innan de gav upp. Jag har även haft samma problem på en hinderi-hane, men där spred sig inte angreppet utan stod still med 2-3 "fläckar" ett bra tag. Först efter det att jag flyttat honom och sina honor till ett eget kar har det helt försvunnit. Kan det kanske ligga stress med i bilden?

        Tony Englund

        Kommentar

        • mikro
          Användare
          • november 2002
          • 666

          #5
          mjäee, hon ser inte mer stressad ut än någon annan fisk. Det ser inte heller ut som om hon tänker "ge upp" utan mer som om hon irriteras av skadorna.
          /Mikael

          Kommentar

          Arbetssätt...