Populär Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #31
    hehe, min ikola vårda just nu 4st små krabater i sitt yngel-akvarium. =) Troligtvis första gången hon går hela vägen. Hon har lekt en gång innan i mitt akvarium men då svalde hon äggen, troligen på grund av hannens uppvaktning och att hon inte riktigt var van vid äggen.

    Tropheus är riktigt underbara!
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #32
      Grattis till nedkomsten Calle!

      So: Jag hade gärna hjälpt till men jag har häcken full just nu.Kanske om några veckor. Var exakt befinner du dig?

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • So
        NCS Medlem
        • augusti 2003
        • 177

        #33
        Fredrik H: jag har mailat dig.

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • maj 2002
          • 736

          #34
          Mina VF Kachese har precis ynglat också för första gången. Det verkar ha blivit åtta småttingar, jag har sett så många samtidigt i alla fall. Rätt bra för att vara första kullen.

          Tre dagar i friheten och redan bråkar de om bästa stenen i yngelbaljan...

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #35
            Mina Canary Cheek yngel jobbar i en grupp verkar det som. Men de är lite försiktiga utav sig. Ställer sig i ett hörne och smyger fram efter en liten stund. De ser ganska coola ut , är lite gråa i grundfärgen och kolsvarta täta band och det skymtar med lite gult vid gällocken.

            MVH
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #36
              Vad skall man mata med? Just nu matar jag försiktigt med spirulina flingor och cyklops. Fiskarna går i ett 152 liters med bra cirkulation med ganska täta vattenbyten för att inte skapa giftigt vatten. Verkar det bra ?

              MVH
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #37
                I början brukar jag använda smulat flingfoder, men av ett lite proteinrikare slag än "spirulina" för att få fart på det hela.

                Så fort det är möjligt, oftast redan efter ett par veckor, går jag över till Aquatic Nature-granulat av finaste sort. Det går att övermata ganska duktigt med AN-granulat utan att förorena vattnet. I stället för att lösas upp blir det små svampaktiga bitar av det, vilka så småning om äts upp eller kan avlägsnas.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #38
                  Se där .. tack Fredrik

                  Föressten... vart har de det finaste granulatet i lund?
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Juanito
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 180

                    #39
                    citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

                    2 stycken Tropheus moorii Moliro som jag var dum nog att köpa (impulsköp). Det var de enda som var kvar i affären eftersom hannen tagit kål på resten. Nu fungerar det dock mycket bra tillsammans med mina Malawi i ett 540l men det känns dumt att ha två udda Moliro som jag inte vet vart jag skall ha sen.
                    De två molirorna du har är inget att ta för intet, får du dem att leka i malawi karet så kan dom bli många.

                    Har en bekant som fick 2 moliro och nu är totala antalet levande över 30 jag har fyra från de två (hade 9 en blev injagad som liten i en pump av mina daffodillar när jag släpte in dem i mitt större kar 4 dog av nån förgiftning).

                    De är ännu små men jag hoppas på att de skall börja leka och utöka sig i mitt kar också snart.
                    juanito

                    Kommentar

                    • peter
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 161

                      #40
                      brichardiman stopp i stenar med mycket alger på så de gå och beta
                      hela dagarna,det är ju det mest naturliga också peter

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #41
                        Aquatic Nature granulatet finns på Staffanstorps fiskimport, Sandby ciklodhobby eller Zoo Giganten. Jag tror inte att någon av de små butikerna i centrum har det.

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #42
                          citat:
                          De två molirorna du har är inget att ta för intet, får du dem att leka i malawi karet så kan dom bli många.

                          Har en bekant som fick 2 moliro och nu är totala antalet levande över 30 jag har fyra från de två (hade 9 en blev injagad som liten i en pump av mina daffodillar när jag släpte in dem i mitt större kar 4 dog av nån förgiftning).

                          De är ännu små men jag hoppas på att de skall börja leka och utöka sig i mitt kar också snart.
                          Jag kollade könsöppningarna och fick det bekräftat att det är en hanne och en hona. De va riktigt gutt o få veta att det är ett par. De är inte direkt leksugna, men det kommer väl .....
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #43
                            Jag vet inte riktigt om det är en höjdare att stoppa ner dem hos ikolasen, de har ju redan utstakade revir i det akvariet. Med malawisarna kan det fungera, bara de inte börjar dominera i det akvariet och spöa dina malawis. Detta beror ju på vad för någon sorts malawi man har. Min fina protomelas-hanne på 10cm har fått ganska mycket stryk av mina moliro(och av andra firrar också, så det e inte endast deras fel) så han och mina aulonocara flyttar snart till nytt akvarium. Är det ett mbuna-akvarium så är det nog lugnt.

                            detta är mina teorier och erfarenheter med troffar och malawi.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • roni
                              Användare
                              • maj 2003
                              • 183

                              #44
                              Mina Ikola är inte så stora och jag är rädd att mina Moliro ska jaga mina ikola och inte tvärtom. Dom bor i mitt malawikar just nu och det funkar ganska bra dom jagar mest varandra.
                              Mvh/Fredrik

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #45
                                Sälj och köp ärenden hör inte hemma i forumet, de plockas bort vilket jag nu gjort i denna tråd - maila varandra direkt istället.
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell

                                Kommentar

                                Arbetssätt...