Diskus med L-mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reily
    Användare
    • maj 2002
    • 28

    Diskus med L-mal?

    Här kommer ännu en irriterande diskusfråga som jag hoppas nån av er har en bra svar till..
    Har läst nånstans att sugmalar ska man absolut inte ha tillsammans med diskus pga att de kan attackera diskusarna för att komma åt deras skinsekret. Sidan jag läste det på har varit lite rabbiat på andra punkter så jag tänkte få en andra åsikt av det allvetande forumet!
    Tanken är att de ska få ett 720l akvarium att slåss om.
    Mvh Rickard
    /R
  • pny
    Användare
    • april 2002
    • 210

    #2

    Det är sant att de kan göra det men det är inte så vanligt att man måste helt avstå från den sortens malar. Tror inte att någon art är bättre eller sämre än någon annan utan att det är ganska individberoende.

    Har själv discus och malar tillsammans. Personligen så skulle jag nacka den mal som vågar sig på att äta på någon av mina discusar. Har aldrig hänt mig än dock, men jag har sätt en mal i en djuraffär som gjorde det.

    Peter


    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

    Kommentar

    • Johan1
      Användare
      • maj 2002
      • 390

      #3
      Tja jag har malar i alla mina akvarium och det har inte varit något som helst problem. Jag vet dock när jag tittade i en malbok för ett tag sedan som jag lånade av en kompis att man kan se på munnen om det
      är en "kött" ätande mal. Snygga närbilder miss inte bara vad namnet
      på boken vad.

      Det kan ju vara ett tips om malen går ha med diskusen. Diskus klarar av att flytta på de flästa andra fiskar om de bara ser dem som ett hot. I början såg inte mina diskusarna malarna som ett hot liksom andra fiskar, fast de lär sig och jagar även dessa.


      Johan Nilsson
      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

      Kommentar

      • salar
        Användare
        • juni 2002
        • 227

        #4
        Har en vanlig algätare som ibland ger sugmärken på mina Discus.Tänkte få tag i den men det har visat sig omöjligt. Några tips kanske? Har även ansistrus utan problem.

        SALAR
        SALAR

        Kommentar

        • Therese
          Användare
          • april 2002
          • 196

          #5
          Försök o få upp malen riv ut hela inredningen om det är nödvändigt. Jag skulle i alla fall inte reskera mina discusar. Låter man malen göra lite så blir det bara värre o värre om du har riktigt otur
          mvh Therese

          Kommentar

          • salar
            Användare
            • juni 2002
            • 227

            #6
            Ingen fara mina discisar mår bra. Faktum är att när jag försökte fånga denna algätare (obs ingen mal) så vart mina discus så förskräkta att de gömde sig en månad efteråt. Så jag tänker inte försöka igen på ett bra tag.
            Vad vore livet utan fiskar!

            SALAR
            SALAR

            Kommentar

            Arbetssätt...