Montering av frigolitbakgrund i Juwel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andmob
    Användare
    • november 2003
    • 72

    Montering av frigolitbakgrund i Juwel

    Hej! Jag har gjort en kanonsnygg frigolitbakgrund som jag ska montera i mitt nya 400-liters. Problem uppstod när jag märkte att det fanns 2 stag, vilket gör att jag inte får ner bakgrunden. Och naturligtvis var jag inte smart nog att göra den i delar..
    Så, jag undrar är enda lösningen att såga sönder bakgrunden, eller vet någon ifall det går att lossa stagen på något smart sätt och få fast dem igen?
  • Niclas
    Användare
    • oktober 2003
    • 37

    #2
    Är stagen de i plast som sitter mellan långsidorna högst upp? Har ett 170-liters Juwel, som jag har igång utan staget. (Det är bara ett till mitt kar) Det funkar bra för mig, eller är det någon som vet i fall det frestar på akvariet?

    Kommentar

    • andmob
      Användare
      • november 2003
      • 72

      #3
      Japp, de är de stagen. Och det är 2 i mitt. Men jag vet inte om jag vågar ta bort dem, ifall jag måste göra det med våld. Det är 150 cm långt så det behövs nog något som stagar upp däruppe..

      Kommentar

      • LB

        #4
        Har själv ett 250 l Juwel. Efter att ha försökt att lossa mittstaget (har ett) men utan att komma på ngt bra sätt delade jag bakgrunden innan den blev klar och limmade sedan ihop den på plats. Funderade även jag på att ta bort staget helt men vad jag kan komma fram till är det mest till för att rampen ligger i akvariet. Skulle den av ngn anledning "trilla" tar stagen emot.(Min teori alltså)

        Skulle dela bakrunden så "diskret" som möjligt om jag var du... Dela diagonalt och inte lodrätt, ser naturligare ut när du limmar "klippskrevorna" Limma långt in och inte framtill så syns inte siliconet...
        Har du lackat?
        Om inte räcker det med spackel tex husfix i fogarna innan du limmar.

        Inget proffs men tipsen kan kanske funka för dig :-)

        Kommentar

        • andmob
          Användare
          • november 2003
          • 72

          #5
          Ja, det lutar åt din lösning LB.. har redan lackat bakgrunden, men om man gör det lite snyggt diagonalt kanske man slipper lacka igen... i värsta fall får jag väl lägga på lite mer husfix och ett lager lack i skarvarna..

          Kommentar

          Arbetssätt...