När ofarligt att medicinera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    När ofarligt att medicinera?

    jo, mina små ädelstenar från Jeff Rapps har fått sällskap av lite annan fisk som tyvärr har dragit in vita prick i akvariet. Då mina ungdjur ciklider inte är större än 5-6cm och de minsta är strax över 3-4 så undrar jag om det är säkert att medicinera mot vita prick.... eller om ja ska satsa på att höjja tempen och salta istället.

    Eftersom de har kostat mig rätt många sköna slantar vågar jag inte bara impulsmedicinera, dock tror jag att det är enda utvägen. vill bara kolla lite mer er andra.
    fish r friend
  • JohanW
    Användare
    • februari 2003
    • 127

    #2
    Jag skulle inte chansa på att värme/saltkur skulle räcka. Jag har bäst erfarenhet av kopparsulfat....se bara till att du inte har L-malar i....dom fixar inte kopparsulfat. Men det finns ju mängder med mer eller mindre effektiva vitaprick-mediciner....
    11 Pigeon blood
    9 VF nhamunda blue
    Ett gäng L-malar

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Kör med Waterlife Protozin. Jag fick besök av vita prick alldeles nyligen i mitt 222-liters med ungfiskar i storlekarna 3-8cm, alla fiskarna klarade kuren.
      Jag saltade med 1dl salt/100liter vatten och höjde tempen till 27grader, efter andra dagen så var bara några få prickar kvar, efter fjärde dagen var alla prickar borta.
      Det enda jag märkte som gjorde mig orolig var att alla carpinte stod och flämtade vid ytan efter tredje dagen(och tredje doseringen) men efter lite förhöjd vattencirkulation så piggnade de till.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        FI: ok perfa, ja kör med waterlife protozin direkt, jag har en flaska hemma.

        tack för svaren.
        fish r friend

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Hur går det Orm, börjar det se bättre ut nu? Kan vara bra att veta hur fort det verkar. Kommer du använda eheim kolfilterpads för att få bort medicinresterna sen?
          Hoppas verkligen att det ordnar sig!
          Karet med L264 har väl klarat sig, eller hur? Eller är inte Waterlife Protozin farligt för L-malar?
          Anders L

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Nå?
            Anders L

            Kommentar

            Arbetssätt...