Rödmunnstetror och sebraciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Rödmunnstetror och sebraciklider?

    Någon som vet om det fungerar med Sebraciklider och rödmunstetror i samma akvarium? Har en sebra hane och tre honor. De leker hela tiden nästan men de håller sig till samma plats i akvariet.
    Har en skalare och några praktbotior i samma akvarium, samt en eldbukshona och ett yngel. Någon som har någon erfarenhet kring detta?
    Tetrorna som jag ev. funderar på är ganska stora ca. 2 cm.
    /Maria
  • Fiskar.nu
    Användare
    • september 2003
    • 442

    #2
    vet faktisk inte, zebraciklider brukar jaga andra fiskar, jag har eureka och andra fiskar, dom jagade sönder dom.
    375 liter till L-malar

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      En vuxen sebraciklid äter upp tvåcentimeters tetror (gäller även scalare). Sebror är väldigt aggressiva så det är konstigt att det inte de andra fiskarna du har nu far rejält illa. Jag tror inte att rödmunsteror klarar sig med sebraciklider.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        De är faktiskt inte så elaka mot de andra fiskarna. Funkar väldigt bra faktiskt. Lite småbråk ibland mellan eldbukarna och sebrorna men annars ingenting. Eldbuksynglet var ganska litet när jag släppte ner det och det har gått bra. Botiorna verkar då inte ha några problem med sebrorna.
        Får nog kanske avvakta med tetrorna då, de är ju ganska dyra också så det vore ju synd om de blev mat bara.

        Kommentar

        • cyntolopia-afra
          Användare
          • oktober 2003
          • 77

          #5
          Sebra ciklider är för det mesta väldigt aggrasiva och skulle förmodligen döda tetrorna snabbt.
          Sebror anfaller med blixtens snabbhet och jag tycker det är väldigt konstigt att de är så fredliga mot de andra.
          Jag föreslår att du köper några större tetror eller skiter i det totalt
          Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

          Kommentar

          Arbetssätt...