Har ni erfarenheter av ändring från vattenverket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    Har ni erfarenheter av ändring från vattenverket?

    Uscha, nu börjar jag bli trött. På mindre än en vecka har:

    1 venustus simmat uppochner och är allmänt halvdöd men dock vid liv

    1 ahli fick samma symptom, stendöd på ett dygn

    1 apistogramma sp inca blivit sjuk och stendött inom 10 timmar

    1 discus blivit mörkt färgad och dött inom 10 timmar

    10 neontetror fått samma "yrsel" som malawisarna och dött inom ett par timmar

    1 ancistrus dött utan att visa några symtom över huvudtaget

    Malawisarna har gått i olika kar utan någon som helst förslyttning av fisk eller vatten. Ancistrus, tetror och discus har vart i gemensamt kar utan någon som helst flytt av vatten eller fisk (dock införskaffade jag discus och apistos förra veckan).

    Jag har inte ändrat på matning, pumpar, filter, vattenbyten... så det enda jag kan tänka mig är att mitt kranvatten fått en släng av fisk-ebola eller vad tusan som helst. Förekommer det att vattenverken gör radikala förändringar i vattnet eller vad fanken kan fiskdöden bero på? Jag är livrädd att fiskarna i mitt stora kar skall börja trilla av också och måste ju få reda på vad som försigår..

    Någon som har idéer vad man skall ta sig till?

    (argh, ser jag jag postade detta i fel kategori, sorry)

    Tony Englund
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Det kan mycket väl hända att vattenvärden ändrar sig drastiskt pga åtgärder från vattenverket. De har ingen rapporteringsskyldighet kring detta vad jag vet. Skulle de t.ex. mäta förhöjda bakteriehalter i vattennätet så kan de drastiskt höja klorhalten. Men det kan också handla om skador på vattennätet...det fick en butik här i Jkpg erfara när avloppssvatten letade sig in i färskvattenssystemet, nitrithalterna steg kraftigt på kort tid och slog ut nästan alla akvarium i butiken när det automatiska vattenbytet skedde under natten...

    Egentligen borde man testa kranvattnet innan man börjar byta vatten...men hur många gör det...

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      En anledning till att slaska med osmosavatten, det minskar ju risken för sådana katastrofer. Det eventuellt "otäcka" blir ju rejält uspätt!
      Anders L

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Fick precis svar från Borås vattenverk:

        Hej Tony!

        Nej, vi har inte ändrat hårdhet, pH, klorhalt eller något annat i
        dricksvattnet, som skulle kunna förklara dina problem med akvariefiskar den
        senaste tiden.

        Med vänlig hälsning
        Viktor Lund
        Sjöbo vattenverk


        Ljuger de eller finns det någon annan anledning?.. som jag ser det måste det ha med vattnet att göra..

        Tony Englund

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #5
          Frågan är hur stabila värdena är. De har ju toleranser och kanske har något eller några värden legat på ena ytterlighetsvärdet hittills och nu har det svängt åt andra hållet. De skulle därför kunna säga att de inte har ändrat något eftersom det fortfarande ligger inom godkända avvikelser. Fråga om du kan få mätvärden från den kontrollpunkt som ligger närmast dig i ditt vattensystem, det gjorde jag en gång och blev dränkt i siffror med flera års statistik över hur vattenvärdena varierat i just mitt bostadsområde de senaste 5 åren.... :-/

          /Hasse

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Om inte detta ger något kanske det är dags att börja titta sig omkring i huset efter felkällor? Inga renoveringar eller arbeten inomhus som sprider kemikalier via luften till vattnet? Hustrun/sambon har bytt hårspray? . Barnen har fått "Lille kemisten - experimentsats" i födelsedagspresent?

            /Hasse

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Njae, några kemikalier kan jag inte direkt påminna mig om, och renovering skulle för visso inte skada på rörsystemet . Tanken slår mig iofs nu att jag faktiskt bytt tull annat medel för rengöring av frontglaset (utsidan naturligtvis).. Kan det vara så rackarns känsligt att fiskarna påverkas trots att jag aldrig duschar glaset utan tar medel på trasa? Vore ju ohyggligt tråkigt om jag själv orsakat dessa dödsfall (rubricering dråp?).

              Och nej, inga små kemister i farten så vitt jag kunnat se.. även om det finns en del misstänkta personer i hushållet

              Tony Englund

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • april 2002
                • 1081

                #8
                Tja...vem vet. Jag vågar aldrig tvätta glasrutorna med något annat än en s.k. mirakeltrasa sköljd i varmt vatten....
                /Hasse

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Jag var otroligt noga med att aldrig använda annat än en trasa med vatten på utsidan tills att jag såg Martin på Ciklidecentret i Köpenhamn tvätta alla sina 50 kar fulla av VF med industriell fönsterputs. Det kan givetvis ske en olyckshändelse men jag har svårt att tänka mig att inte Martins dagliga tvättande(det är ju en butik) skulle ge negativt resultat om det förelåg några större risker.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Pratade en gång med en herre som hade haft "lite" otur.
                    Han hade haft barnbarn hos sig en gång, och i ett obevakat ögonblick hade ett av dem hällt fönsterputs i hans akvarium. Det var visst någon/några enstaka fisk/fiskar som klarade sig.
                    Verkar dock lite långsökt att det skulle vara ditt putsande som skulle vara orsaken tycker jag.

                    Kommentar

                    • Juanito
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 180

                      #11
                      -"(dock införskaffade jag discus och apistos förra veckan)."


                      Jag skulle gissa att boven ligger här. Fiskarna kan ha varit sjuka eller bära på nåt som dina egna fiskar inte hade imunförsvar till.

                      Det kan leda till att även sjukdomen bryter ut hos de ny inköpta fiskarna som kunde vara helt symtomfira i handeln.

                      Detta är ju bara ett antagande.
                      juanito

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 1159

                        #12
                        Det förklarar iofs inte Malawina, för jag förutsätter att du inte har dem i samma kar.
                        // Magnus Arvidsson

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #13
                          Visst kan det vara kranvattnet det är fel på som Hasse H. skriver - själv har jag råkat ut för problem pga detta några enstaka gånger under årens lopp.
                          T.ex. kan de ibland backspola olika rörssystem etc. - ringer man vattenverket så brukar de alltid neka till att så är fallet (någon gång har jag dock genom inside-kontakter på vattenverket fått reda på att de inte säger hela sanningen).
                          Om det beror på detta så brukar dock fiskarna dö eller uppvisa sjukdomssymptom relativt kort efter vattenbyten - du skriver inte om det var så i ditt fall.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8597

                            #14
                            Hej

                            Hörde nyligen om ett motsvarande case i norra Esbo. En akvarist hade gjort sitt sedvanliga delvattenbyte i sina ca 10 akvarier och följande dag låg det döda fiskar i flera av karen. Vattenverket svarade först att det säkert berodde på dålig skötsel av akvarierna. Noggrannare efterforskningar i kvarteret ledde småningom till att det kom fram att man hade reparerat ett rör i kvarteret och efter reparationen hade montören glömt en klorkran öppen så det kom in klor i vattnet (det tekniska har jag här ingen koll på). Det var en mycket skamsen och ersättningsvillig representant för vattenverket som sen kom på hembesök och skrev upp vilka fiskar som skulle ersättas.

                            Väl så, men varför skall dom alltid blåneka först?

                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #15
                              citat:hade montören glömt en klorkran öppen så det kom in klor i vattnet
                              eftersom han hade glömt den så visste nog inte vattenverket om det och därför så sa dom att det inte var några fel?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...