Blå ciklid och Tuppkam

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Blå ciklid och Tuppkam

    Hej,

    Har rensat i mitt 222L kar nu. Så ska börja om nu med lite fisk som jag redan har.

    Frågan är hur ni tror det hade gått med ett par av tuppkamsciklider tillsammans med ett par av Blåciklider. Självklart förstår jag att när dom blåa börjar rusa ifrån i storlek e.c.t. så får jag sära på dem men dom första lekarna av dom blåa borde väl gå bra?

    Tupp honan är ca7cm och hanen ca 10cm. Om jag köper dom blåa vid max 7cm så borde det väl gå fint?

    Övrigt sällskap skall vara:

    2st långsträcktapansarmalar ca 10cm.
    Ett gäng Corydoras.
    Ett par Ancistrus.
    Och kanske några tupp yngel på några centimeter. Tror dom kan komma undan rätt så lätt från dom blåa för jag skall ha rejält med gömställen.

    Jag är medveten om att 222L är för litet för ett vuxet blåciklidpar på över 20cm så med tiden får jag flytta över dom blåa.

    Har funderat på någon annan fisk med.
    Vill gärna ha rätt så ovanliga.
    Tetror tycker jag är lite tråkiga dessutom så kommer dom blåa kräva en del plats med tiden så får se vad som händer där.

    Vad har ni för synpunkter på det hela?

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ja det går bra men tuppkammar blir gigantiska och är vackrast i grupp (>3 hanar).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Tack för svaret.

      Jo tupparna blir ganska stora med åldern men det tar rätt så läng tid. Funkar bäst i grupp vet jag. Men mitt par leker hela tiden så jag tycker inte jag måste köpa fler. Om jag skulle tilllägga några tuppar skulle det vara 1-2 honor så jag får en grupp på 1+2 eller 1+3?

      Såfall är det ju smäck fullt i karet.

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • nybörjaren
        Användare
        • juni 2003
        • 18

        #4
        Jag har mitt blåciklid par i ett 160l och de har rom nu. Inga andra fiskar i det karet. Är det alldeles för litet?
        De kommer förmodligen inte att växa mer och ingen av dem är över 15cm.
        Ska flytta över ynglena om några veckor till ett akvarium på 110l.
        Pa

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag skulle köra 1+3 av ren rutin även om 1+2 funkar. Jag tror till och med att "vansinneskombinationen" 2+2 fungerar. Idealet är 3+3 eller fler jämna "par".

          Blåciklid funkar i 160 men det kan bli för litet med tiden och hanen kan bli rejält elak mot honan om det inte finns strykfisk. Tydligen är de stammar som finns i akvarium nu mindre och fredligare än de jag basar mitt svar på förstås.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • augusti 2002
            • 1232

            #6
            Ola,

            Har för mig att du sagt till mig för ca ett år sedan att du hade sett en Blåciklid hane som var ca 35cm stor?!
            Har du bild på den såfall?
            Hur stora är Blåciklid yngel om man jämför med tuppyngel?

            Jag får förmodligen hem mitt par på torsdag morron=)
            Ska bli kul att se hur dom funkar ihop med tupparna

            Har inrett karet med rätt så mkt gömställen så vid lek av paren så kan det ena paret hålla sig undan bakom en stooor sten t.e.x.
            förresten jag blev super nöjd med den nya inredningen i 222an synd bara jag inte kan fota det. Har en Digitalkamra med bilderna blir inte alls bra

            Mvh Ola

            ola lindeberg

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Jag har haft en blåciklidhane som låg mellan 15 och 20. Hanen på 35cm såg jag på ett offentligt akvarium. Den var större än de vuxna påfåglarna. De största tuppkammar jag sett var över 20cm, även de på offentligt akvarium. Dessa kan inte anses vara speciellt extrema vilket 35cm blåciklid är. Blåciklidyngel är mycket mindre än tuppkamsyngel.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • augusti 2002
                • 1232

                #8
                Okej,

                Då blir det bosmider som foder då om det blir lek.

                Mvh Ola
                ola lindeberg

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 1232

                  #9
                  Hej,

                  Skulle bara säga att nu har dom Blåa kommit, ska se hur det blir emellan tupparna och dom senare i eftermiddag.

                  Mvh Ola
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 1232

                    #10
                    Hanen har redan börjat uppvakta honan!!

                    Mvh Ola
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • Tommy K
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 309

                      #11
                      Hej Ola!
                      Kul att höra att allt gick bra. Inte så konstigt att de är på gång, de hade precis börjat leka när jag fångade upp dem igår. Hur går det med paletterna?

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        #12
                        Tjena Tommy!

                        Ja, allt gick på räls=)
                        Hann till och med titta på dom i 5min när jag kom hem.

                        Paletterna verkar inte må så bra. Har inte haft paletter förr men dom måste ju vara nåt i stil med fjärilsciklid eller Apistogrammor? Har paletterna i ett tillfälligt 60L kar nu. dom går där helt själv.
                        Honan ligger nere i ett hörn blixt stilla. Hanen har letat sig in i en grotta.

                        Imorre tänkte jag bara, ja dom är väl stressade. Men fortfarande lika mkt?!

                        Vad matade du dom blåa med?
                        Har Paletterna lekt någon gång?

                        Tempen i palettkaret var bara 22grader men jag har höjt den nu.

                        Hade du Discus Tommy?

                        Mvh Ola
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • Tommy K
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 309

                          #13
                          Paletterna har gått med blåcikliderna några veckor, där har de varit hänvisade till grottorna så det är säkert bara nervproblem hehe... Jag har knappt sett dem själv. Släpp i några snabba småfisk typ sebrafisk eller nå´t så blir de säkert modigare. De lekte i samma kar som blåcikliderna och då var de bossar ett tag. Sen försvann ynglen och då tog "de blå" över karet. Jag har matat med flingor, pellets o räkmix. De käkar allt med samma aptit. Visst är de snygga, blåisarna?

                          Och ja - jag har 9 diskusar.

                          Kommentar

                          • Ola
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 1232

                            #14
                            Ja dom är grymt snygga!
                            Jätte glad över dom.
                            Skulle testa om de blå åt (är man ju alltid för snabb med när man precis fått nya fiskar) dom ville iaf inte ha rödamygglarver.

                            Har släckt ljuset till Paletterna så dom ska våga komma fram.
                            Tror du det går bra att slänga ned ett par st Röd Zebra yngel på 1cm?
                            Hade ju klart varit bäst med stimfisk vid ytan...
                            Kanske bättre idé att dom får gå med blåisarna och tupparna tills deras 100L kar är klart?

                            Mvh Ola
                            ola lindeberg

                            Kommentar

                            • Tommy K
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 309

                              #15
                              Släpp inte ner dem till blåisarna - de är dödsfiender med paletterna se´n länge. Släpp inte ner ynglen heller - de käkar troligen upp dem.
                              Förmodligen så funkar det snart, bara de får bli lite hemmastadda.
                              Blåcikliderna har aldrig fått röda mygglarver, ta nå´t som flyter på ytan istället. De kommer att äta, ta det bara lugnt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...