Blå Ciklid med fel färg.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M.A

    Blå Ciklid med fel färg.....

    Jag handlade ett par blå ciklider igår, dom är ca 15cm gissar jag på.

    Den ena som verkar vara honan ser ut som dom brukar på bilderna, ganska neutral färg med dom blå ränderna etc, men Hanen har en Orange basfärg på hela kroppen och fenorna är blå och röda. fenkanten på ryggfenan är Vit.

    det vore kul om någon visste om det är normalt, odlat eller korsavlat för att få fram färgerna, fisken ser väldigt fin ut

    //Marcus
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Jag kan tyvärr inte så mycket om blåcikliden...
    Men jag kikade lite i en Aqualog och det finns massor av andra Aequidens-arter som liknar blåcikliden(Aequidens pulcher), några har t.o.m orange basfärg, du kanske har köpt någon annan Aequidens-art?
    Det finns en art som heter Aequidens coeruleopunctatus som säkert kan blandas ihop med blåcikliden, den har enligt bilderna i Aqualoggen grå-beige-orange(!) basfärg, lite blått och rött i fenorna och en tunn vit rand på ryggfenan.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      heheh Markus du får sluta upp me å ha olika nick på alla forum
      fish r friend

      Kommentar

      • M.A

        #4
        FI: jag såg en annan art som färgen stämde bra med men inte teckningen, hade den du såg ett stort svart fält i mitten ungefär?

        Jag köpte fiskarna som ett lekpar, jag visste att något inte stämde med hanen, grymt fina är dom båda två så jag är inte missnöjd

        Orm: om det gick byta så skulle jag göra det, har stora problem komma ihåg dom hehehe, en av orsakerna till att det blir ett tag mellan posterna här

        //Marcus

        Kommentar

        • M.A

          #5
          Jag tittade just på bilder av Aequidens coeruleopunctatus, det finns likheter men min hane ser väldigt lik ut en blå ciklid till formen, sen stämmer inte färgerna alls....den är troligen just över eller runt 15cm nu.

          //Marcus

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av M.A

            hade den du såg ett stort svart fält i mitten ungefär?
            Njae den har som en linje som går från ögat och till stjärtfenan och sedan några ränder som går tvärsöver ryggen och kroppen precis som på blåcikliden, och till sist de där skimmrande smala linjerna på huvudet. Men det är säkert någon annan art, jag bara bläddrade lite i boken och noterade att firrarna var ganska lika men att basfärgen var lite annorlunda.
            Du får nog vänta på att experterna ska hitta tråden för att få fram något vettigt svar.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              jaha, du hann visst före...
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • M.A

                #8
                FI: om jag hade en &%#&¤#/#¤/ kamera så vore allt väldigt enkelt, ska se om jag kan låna jobbets nya kamera imorgon.

                Fisken har en stor svart punkt mitt på ungefär, annars inga svarta streck etc, däremot några blåa lysande punkter här och där....

                //Marcus

                Kommentar

                • Micke_A
                  NCS Medlem
                  • januari 2003
                  • 638

                  #9
                  Hej

                  Jag har två vildfångade "blåciklider" som inte ser exakt ut som de odlade. Den honan var dessutom i lektagen med en vildfångad guldsöm i affären.

                  MVH Micke
                  MVH Micke

                  "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                  Kommentar

                  • Fiskar.nu
                    Användare
                    • september 2003
                    • 442

                    #10
                    säkert normal, har också 2 st.
                    375 liter till L-malar

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Hej!

                      Som jag förstår det är Aequidens Pulcher på väg att delas upp i ett flertal arter och det verkar dessutom som att de kommer att få en egen grupp. De kan alltså hända att de varken kommer att heta aequidens eller pulcher i framtiden.
                      Vad det är för fisk du fått hem vågar jag inte gissa på. Om de är VF är det svårt att säga om det egentligen är samma art. Är de odlade borde det absolut vara samma art om inte affären gjort helt fel och sålt fiskar av olika arter till dig.

                      Mvh

                      olof



                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • walle_1
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 708

                        #12
                        Att affären säger att det är ett lekpar ger ingen garanti. När jag skulle ha ett lekpar sebror förr så frågade jag ägaren om det var ett lekpar. Jaa, sa han. Så jag köpte dom. Men efter en tid i mit kar så fattade jag att det var två hannar. Så jag ringde helt enkelt tillbaka och klagade och lämnade tillbaka ena av dom.

                        Så det låter inte helt otroligt att du har fått fiskar av olika arter.

                        MVH Martin

                        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          #13
                          appropå lekpar Blå Ciklid så har de ett imponerande vackert par inne på a-lagret just nu. Jag har aldrig gillat pulcher förut .. men när jag såg dessa två så röck det i fisk-köpar-tarmen.
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Om vi ska vara petiga så är troligen akvariestammen inte pulcher utan latifrons. Källan till det påståendet får betraktas som relativt säker.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              i love it when you talk geek to me.
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...