Ström i akvariet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qvintus

    Ström i akvariet...

    Köpte höromdagen in några röd zebror, 1+2. Jag har sen innan 2+4. De nya hanen åkte pEjäkligt mycke stryk fastän han är bra mycke större än de andra. Efter en dag var de sEilla att ja valde att flytta honom till ett mindre akvarium för att han skulle fEchansen att äta upp sig lite efter vistelsen i affären osv. När jag pEmorgonen dagen efter flytten gick och kollade till honom sEhan ut att mEprima, ja flyttade även med en hona som sällskap. Eftersom jag inte hade någon termometer i akvariet stoppade jag ner handen för att känna temperaturen, EdEjävlar, hela handen började skaka. jag tog upp handen och tänkte att de kanske bara var morgonyrseln som gjort sitt. ja sate ner handen igen, men visst fan skakade den. Jag drog ur den misstänkte doppvärmaren och flyttade tillbaka fiskarna. Varför reagerade inte fiskarna pEströmmen medans jag fick rediga stötar? Hanen mår föresten inge vidare, han åker pEsEmycke stryk...
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Antagligen gick ingen ström igenom fisken. Strömmen måste kunna ta vägen nån stans, och det kan den inte i ett normalt akvarium - ingen ström flyter, ingenting händer. När du satte handen i akvariet kunde en mycket, mycket, liten ström ta sig genom dig & golvet till jord, det var det du kände som vibrationer i handen.

    Om din värmare orsakade detta är den läck på något vis - kanske gummit torkat, eller den är sprucken. I alla händelser bör du kassera den.

    Kommentar

    • Kjell K
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      Du skall skatta dig lycklig. Du har just överlevt en livshotande situation. Starkström och vatten är en livsfarlig kombination. Hade du varit lite fuktigare om fötterna eller jordat andra handen mot något så kunde du mycket väl ha strukit med. Efter några liknande tillbud under åren har jag skaffat jordfelsbrytare till mina akvarier. En jordfelsbrytare kostar runt en hundring och räddar livet på dig om du råkar ut för en läckande värmare eller lysramp som faller ned i vattnet.

      En stilla uppmaning: Den som värdesätter sitt och sina närståendes liv ser till att skaffa jordfelsbrytare till all elutrustning som är i kontakt med vatten.

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        kanske dum fråga men vad är jordningen till som går via kontakten vid utaget samt sladden?

        Kommentar

        • Kjell K
          Användare
          • april 2002
          • 128

          #5
          Skyddsjorden är ansluten till apparathöljet. Detta gör att om något fel uppstår i apparaten och det blir överslag mellan höljet och en ledare så går strömmen till jord genom jordledningen istället för genom den som håller i apparaten. Och det är ju ej jättebra idé. Skyddsjord är alltså bra.

          Problemet är att det inte riktigt räcker till i akvariesammanhang. Apparater utan ledande skal kan av naturliga skäl inte ha någon skyddsjord. Ett annat problem är att om överslaget inte sker mellan ledare och jord utan mellan ledare och vatten, så har skyddsjorden ingen effekt.
          En jordfelsbrytare fungerar genom att den mäter differensen mellan ström som "går ut" och "kommer tillbaka". Om det matas ut mer ström än det kommer tillbaka, så finns det en läckström som tar sig till jord på felaktigt sätt. Om skillnaden går över en viss gräns bryter jordfelsbrytaren strömmen automatiskt. Detta betyder att om man råkar jorda strömmen genom sig så får man alltså fortfarande en stöt, men riskerar inte livet.

          Kommentar

          Arbetssätt...