Mesonauta/flaggciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • april 2002
    • 61

    Mesonauta/flaggciklid

    Funderar på att skaffa några flaggciklider till mitt S-amerika sällskapsakvarium. Tänkte för en tid skippa ciklider som bökar alltför mycket i botten för att kunna ha lite fler växter. Emellertid funderar jag på om flaggcikliden med sitt behov av vegetabilier utgör en risk för växterna eller om tillskott av grönfoder - ärtor i räkmixen etc - gör att växterna lämnas i fred. Vilka är era erfarenheter av flaggcikliden som trädgårdsmästare?

    Övriga tips och erfarenheter tas också emot.

    Erik P


  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Jag har haft flaggciklider en ganska kort period, men under den tiden kunde jag inte märka att de åt växter, inte mer än t.ex scalarer iallafall.

    // Magnus

    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Anette
      Användare
      • april 2002
      • 178

      #3
      Hej Erik!

      Inga problem alls med växterna.

      Vi fodrar med huvudsakligen räkmix (samma som till mal/tan). När vi lägger i ärter äter flaggisarna lite och så ger vi dem andmat med jämna mellanrum. Andmaten kan ju bli ett problem i akvarier men flaggcikliderna håller efter den bra.

      Vi har en del känsliga växter så om flaggisarna skulle börja äta skulle det bli väl synligt...

      Lycka till
      Anette

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Har samma erfarenheter som Anette. Vill man ha flytväxter så kan det dock bli lite svårt. De äter gärna av mitt överskott av Limnobium laevigatum och flytormbunkar som jag får från ett annat kar. Jag brukar använda det som lite extra tillskott för flagg- och hantelcikliderna.

        /Hasse

        - http://och.nu/ciklid -

        Kommentar

        • ErikP
          Användare
          • april 2002
          • 61

          #5
          Tackar för tipsen. På någon amerikansk hemsida fann jag kommentarer om flaggcikliden som bråkig och agressiv. Har aldrig tidigare hört sådant om denna art. Finns det någon här som har vuxna exemplar? Vilket slags beteende uppvisar de?

          Angående andra invånare i samma burk: Jag har förstått att Hasse H har G. steindachneri tillsammans med flaggcikliderna. Fungerar det bra? Jag har nämligen själv en grupp tuppkammar och tänkte nog ha dem kvar tillsammans med flaggcikliderna. I samma akvarium simmar även några ungdjur av Guianacara sp. "red cheek". Vad finns det mer för erfarenheter av lämpligt/olämpligt sällskap samt akvariestorlek till flaggciklider?

          Erik P

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Numera har jag bara en flaggciklid kvar i min biotop, men har haft flera tidigare. Ang. aggresivitet så kunde min stora hanne jaga runt en annan lite mindre hanne jag hade. Annars bråkar de inget med andra arter, har aldrig gjort det hos mig i alla fall. Flaggcikliden tycker jag mest ger intryck av att vara försiktig och tillbakadragen om man har andra fiskar med livligare temperament i samma kar.

            Har heller inga problem med tuppkammarna vs flaggcikliden. Jag har också hantelciklid, scalare, uaru samt lite L-malar i samma kar.

            Storleken på akvariet bör nog vara minst 300 liter om de ska komma till sin rätt. De kan bli upp till 20 cm.

            mvh
            /Hasse

            - http://och.nu/ciklid -

            Kommentar

            • ErikP
              Användare
              • april 2002
              • 61

              #7
              Hasse,

              Känns det inte trångt med alla dessa firrar i 540 l? Tänkte bara att såväl hantlar som uaru blir ju ganska stora, och flaggcikliden samt scalarerna uppskattar ju också utrymme. Men om det fungerar så är det ju inget fel. Bilderna på dina burkar på hemsidan ser verkligen bra ut så jag tvivlar inte alls på att kombinationen inte skulle fungera.

              För övrigt:

              Jag har ibland funderat på om inte vi akvarister ibland stirrar oss blinda på litermängden i akvariet. Betänk följande exempel: Ett akvarium med måtten 125 x 55 x 55 rymmer väl ungefär 350-370 liter (ingen miniräknare i närheten, men uppskattningsvis). Om vi ökar måtten till 150 x 60 x 60 får vi en klassisk 540:a. Skillnaden är egentligen 25 cm på längden; de fem cm som höjd och djup ökar tror jag inte inverkar nämnvärt på fiskarnas trivsel eller dylikt. Ändå tror jag att många av oss betraktar 540 liter som avsevärt mycket större - och lämpligare för många stora ciklidarter - än 370 liter. Det är ju klart att om karet har måtten 200 x 60 x 50 (litermängden ungefär samma som i 540:an) innebär det en halv meter extra simutrymme - naturligtvis inte bästa valet för diskus m.fl. "höjdälskande" arter - och därmed mera revirutrymme.

              Kanske detta kunde tagits upp i en ny tråd. Inte att betrakta som kritik mot någon men ofta funderar man på vad uppgiften om akvariets volym egentligen säger oss. Måtten är ofta mer väsentliga med tanke på olika ciklidarters olika krav på revirstorlek, vistelse i olika vattenlager etc.

              Erik P

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • april 2002
                • 1081

                #8
                Nej, det känns inte trångt och det fungerar bra med 540 liter. Malar och Geophagus är ju bottennära fiskar, de andra cikliderna lever mer i de mellre och övre regionerna så det finns utrymme så det räcker. Sedan ska väl sägas att många fiskar fortfarande är relativt unga och inte nått sin vuxenstorlek ännu. Men jag har reservplaner för hur jag ska lösa detta om det mot förmodan blir bekymmer.

                Visst ligger det en del i det du säger ang. storlek vs volym på akvariet. Det är väl därför som t.ex. ZooPet.Com anger rekommenderade volymer OCH storlekar på akvarium för resp. fiskart. Det kanske går lite slentrianmässigt att rekommendera t.ex. 300 liter för en given art, men oftast är det ju underförstått att man då menar ett akvarium med längdmått ca 120-150 cm.

                /Hasse

                - http://och.nu/ciklid -

                Kommentar

                • ErikP
                  Användare
                  • april 2002
                  • 61

                  #9
                  Håller med dig, Hasse. Tänkte faktiskt inte på att hantlarna gärna håller till lite högre upp än Geophagusarna, men så sant så. När jag ser bilderna på dina hantelciklider tänker jag med vemod på mina hädangångna exemplar (gick till sällare jaktmarker i samband med flytt i smällkalla vintern med för lång tid i flyttkärlet - mitt fel, men det kunde tyvärr inte undvikas. Snyft.) och funderar allt som oftast på att kanske jag borde skaffa nya. Just nu försöker jag få mina växter att trivas och minns så väl hur Vallisneria spiralis föl mina hantlar väl i smaken. Crinum, Anubias och stora Echinodorus lämnades i fred, men när lektiden närmade sig och gropar grävdes så gick det som det så ofta går: växterna flöt på ytan.

                  Vackra fiskar är de dock, de där hantlarna, och någon gång när jag förhoppningsvis har utrymme skulle det vara intressant att kunna ha en större grupp hantelciklider. När jag gjorde mig av med övriga och behöll ett par så blev det återstående paret väldigt skyggt. Detta skall ju vara en monogam parbildande art, men ibland känns det som att de gärna skulle vilja ha sällskap av andra hantlar. Vet ej riktigt hur de lever i naturen, men jag har något svagt minne av någon som hävdat att de lever i grupper även i sin naturliga miljö.

                  Erik P

                  Kommentar

                  Arbetssätt...