Frågor?? (Malawi)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi_alex
    Användare
    • oktober 2003
    • 21

    Frågor?? (Malawi)


    Hej alla ciklid intresserade! Jag har tre stycken akvarium och 6 olika arter malawi ciklider. Sammanlagt är det 66 stycken individer varav 8 av dessa är hanar (nästan 10 stycken honor på varje hanne). Många av honorna får yngel kontinueligt medans en del aldrig får yngel, även fast hanen uppvaktar honorna lika mycket. Jag har länge funderat på hur det kommer sig att att några av honor aldrig får yngel?

    Betyder detta att de honor som inte får yngel är sterila?
    Eller beror det på något annat?

    Jag funderar också över vad det är som gör att honan börjar utveckla rommen (romm processen)? För att en lek ska genomföras måste honan börja utveckla rommen i buken några dagar innan honan lägger den och hanen i sin tur befruktat den. Rätta mig gärna om jag har fel! Efter det tar honan upp den i munnen och ruvar den i x antal veckor.......

    Fråga: Är det hanen genom uppvaktning innan leken gör att honan börjar utveckla rommen? eller är det en process som pågår hela tiden?

    Jag hoppas någon kan svaren på mina frågr så slipper jag gå hemma och fundera!





  • Vannar
    Användare
    • april 2002
    • 339

    #2
    Min gissning är att honans romproduktion stimularas av hannens upvaktanden.

    tror dessutom att det rör sig om mer än några dagar för honan att utveckla rommen, troligen bildasd romm om det är gynsamma förhållanden, vatenvärled etc. och men för att den ska bli mogen för befruktning behövs nån trigger kan jag tänka mig.

    Chansar egentligen bara men det är inte ovanligt att det går till på det här sättet i djurvärlden
    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • malawi_alex
      Användare
      • oktober 2003
      • 21

      #3

      Den teorin låter väldigt trolig....Men mina hanar uppvakter alla honor i princip lika mycket men ändå så är det några av dessa individer som aldrig får yngel.....Kan det vara så att hanen måste uppvakta honorna under en speciell period för att dom ska kunna utveckla rom eller finns det någon annan anldning??

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • april 2002
        • 339

        #4
        Jag har stött på samma problem på krogen... vissa går helt enkelt inte att övertyga :-)

        nej men allvarligt, visst det kan vara så att någon av dom är sterila, helt omöjligt är det väl inte. Men med tanke på att varje hane har så många honor så tror jag att det lika gärna kan vara så att dom han inte leker med där är det något som inte stämmer. (kan även vara honan som inte tycker att han duger)
        men det är väl å andra sidan inte hela världen nog borde du väl få yngel så det räcker ändå?!




        / Jonas Vannar

        Kommentar

        Arbetssätt...