Möbler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse.J
    Användare
    • augusti 2003
    • 205

    Möbler

    JAg har en liten fundering om möbler att ställa under akvariet. Jag funderade på IKEAS möbler, men när man kollar med IKEA så tål dom inte nägra större vikter. Så jag köpte ett MP med möbel. Det visade sig att man på IKEA-mane´r fick skruva ihop möbeln själv(sämre bruksanvisning). Då jag har köpt en TV-bänk nyligen från IKEA så är det ju bara att jämföra. IKEAs möbel verkar mera stabil och gedingen är MPs. Dom är båda uppbyggd av laminerad spånskiva. Enligt instruktionen skulle IKEAS bänk tåla 100kg, MPs ingick i ett 200liters så det måste ju tåla 200kg då. Någon som har någon erfarenhet?
    Bosse.J
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Jag har ingen erfarenhet av "MP" men många av de akvareimöbler man köper är ju uppbyggda på samma sätt som t.ex. IKEAS möbler.

    Till Aqualux hörnakvarium på omkring 400 liter är bänken uppbyggd av endast fanerad spånskiva. Inga reglar eller extra förstärkningar. Detta kan tyckas väldigt klent eftersom spånskivad också endast är dryga centimetern tjock. Men uppenbarligen håller det.

    Se mitt på:


    Köper man möbler som inte är avsedda för större akvarier kan man ju alltid skruva in extra förstärkningar om man är osäker. Jag skulle inte ta risken att belasta en Ikea möble med mer vikt än vad den säger sig klara, inte när vikten till största del består av vatten.
    David

    Kommentar

    • Bosse.J
      Användare
      • augusti 2003
      • 205

      #3
      ja uppenbarligen så håller det. Så man kan ju fundera på om inte IKEAS också skulle hålla. JAg menar det är ju fler och tjockare skivor.
      Ditt ser ut som mitt ungefär. VEt inte hur man får in bilder här. HMmm inte bara nybörjare i akvarium utan även datorer.Gammal du vet
      Bosse.J

      Kommentar

      Arbetssätt...