Mbunasammansättning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fred
    Användare
    • oktober 2003
    • 67

    Mbunasammansättning

    Hej ni fiskkunniga i cyberrymden.

    Mr amatör håller på att starta upp sitt första kar med Mbuna (och därutöver sitt första kar på över 25 år...). Karet är på ca 300 l (125*45*50), men med BTN-bakgrund och annat i finns det väl inte mycket mer än ca 250 l för firrarna att simma runt i.

    Efter uppstart för drygt en vecka sedan har först 9 st P. Saulosi (3+6??) och därefter 5 st M. Estherae (1+4) samt 1 mal (Ancistrus dolichopterus?) inplanterats. Apropå de 9, så var det inte långt ifrån att de reducerades till 8 bara någon dag efter att de hamnat i karet då en yngling fick så mycket däng av "Överkuckun" att han skinnflådd stod och flämtade i ett hörn av karet över ett dygn. (De är så rara de små liven...). Med införseln av M.E. tycks det dock som om det lugnat ned sig något.

    Nu skulle jag vilja komplettera nämnda grupp (9 Saulosi, 5 Estherae och en mal) med åtminstone en till fiskgrupp. På förslag någon blå art såsom:
    - P Socolofi , eller
    - M. Callainos (Bright Blue)

    Socolofin tycks vara ganska beskedlig, hur är det med Callainosen?
    Passar de ihop med de nuvarande hyresgäster?
    Har ni några uppfattning om val och antal individer.

    Har även sneglat en del på P. Flavus (Grön malawiciklid, dinghani). En synnerligen snygg Mbuna (åtminstone hannen), men då denna enligt uppgifter från detta forum tycks vara en elak liten rackare kanske det med ett så litet kar (och därmed få till antalet) inte är ett vidare bra val?

    Har någon erfarenhet av L. Textilis (Textil-malawi)? Enligt Zoopet skall den vara "fredlig och hanarna bara svagt revirhävdande". Har dock inte sett den till försäljning någonstans i Stockholmstrakten. Skulle denna passa till nämnda besättning + Socolofi/Callainos? Hur många individer? Om vettigt val - har någon tips om var den går att få tag på?

    Tror ni över huvud taget att det är en god idé att i ett så litet kar få plats med 4 arter (av ovan slag)?

    Mycket tacksam för edra tips och kommentarer.

    /En som försöker hellre än väl...




    Min Zoon
  • Vannar
    Användare
    • april 2002
    • 339

    #2
    Visserligen så är det knappast troligt att callainos och esthraen kommer att para sig, men dom är ju rätt lika med enda skillnaden att honorna hos callainos inte är lika snygga som m.esthraes honor.

    Jag tror du är helt rätt inne när du tänker på någon elongatus art.

    Jag har själv Ps.flavus och det fungerar alderles utmärkt, dom leker som bara den men hannen skadar aldrig honorna. har även flera hanar (vilket jag faktiskt rekommenderar) och dom kommer bra överens.

    Dock så ska man vara noga så ynglerna man köper kommer från nyimporterade fiskar, så det inte är från den gamla stamen som inavlats i tio år minst.

    Ett annat val är Ps. elongatus "mpanga" eller Ps. elongatus "chewere"
    också mycket snygga.

    tycker inte du ska trycka in mer än ca 20 mbunas i ditt akvarium. Men köp du en 6-8 st ur elongatusgrurppen så tror jag inte du blir besviken.

    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • Fred
      Användare
      • oktober 2003
      • 67

      #3
      Tack Vannar för ditt svar.

      Jag glömde nämna att Estheraehannen är av den röda varianten. Mig veterligen är väl såväl Callianosherren som -damen blå (eller alternativt "vita eller OB.." enligt Zoopet).

      Trevligt att höra att Flavusen kanske inte är så elak trots allt.

      Tillhör Pseudotropheus flavus elongatus arten? (You lost me there...)

      Hur är det med Ps. elongatus "mpanga" och Ps. elongatus "chewere" (som ser riktigt trevlig ut), blir det inte ett evigt fajtande med Saulosisherrarna som jag tycker påminner en hel del med "chewere" ("mpanga" har jag inte funnit någonstans).

      Vänligen,

      F.
      Min Zoon

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • april 2002
        • 339

        #4
        ok såhär är det. flavus är medlem i elongatus artkomplex. ngtvman förstår om man ser dom alla är långsmala= därav elongatus.

        jojo men skippa callainos iaf, dom ser likadana ut i kroppen.

        nej dom kommer inte slåss tror jag...
        (är lite onykter just nu men tror jag har rätt ändå?!)

        satsa på flavus du... snyggsopmfan är min fetaste hane iaf!

        hade gott
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • Fred
          Användare
          • oktober 2003
          • 67

          #5
          Tack Vannar.

          Då tror och hoppas jag på 2+3 flavus samt ett (mindre) gäng socolofi. Blir lite trångt i burken, men förhoppningsvis funkar det bra.

          Cheers,

          F.
          Min Zoon

          Kommentar

          • Fred
            Användare
            • oktober 2003
            • 67

            #6
            Vid närmare eftertanke endast ca 3+5 flavus...

            /F.
            Min Zoon

            Kommentar

            • Vannar
              Användare
              • april 2002
              • 339

              #7
              tror på det sista! lycka till
              / Jonas Vannar

              Kommentar

              Arbetssätt...