Frågor om anubias och mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cobbdouglas
    Användare
    • juli 2003
    • 18

    Frågor om anubias och mbunas

    Varför käkar mina mbunas på mina anubias? Är det ett tecken på att de får för lite mat eller tycker de att växterna stör dem?

    Jag undrar också hur lång tid det tar för anubias att växa fast på
    t ex en sten.

    Martin
  • Christian

    #2
    Jag har haft ett antal olika växter tillsammans med mbunas, inklusive anubias, men det har alltid slutat på samma sätt - de blir uppätna. Detta trors att jag har hört att de ska lämna just anubias ifred. Det betyder nog inte att firrarna får för lite mat, utan snarare att de betraktar växter som mat.
    Det går ganska fort för anubias att få fäste på sten och dyl. (ngn månad kanske) Fäst rötterna med ett gummiband vid det objekt du vill att den ska sitta på.

    Kommentar

    • rostcikliden
      Användare
      • november 2003
      • 49

      #3
      testa med vallisneria det har gått bra för mig
      och mitt mbunas kar
      mina akvarium 160l 110l 63l 43l 15l 2l akvarium

      Kommentar

      • cyntolopia-afra
        Användare
        • oktober 2003
        • 77

        #4
        Mbuna är växtätare och lever i naturen nästan endast på en vegitabilisk kost.
        Dom skrapar alger från stenar men äter också små kräftdjur som lever i "algmattan".
        Just därför matar många ciklidister sina Mbuna med räkmix som innehåller både räkor(som motsvarar kräftdjuren i algmattan ) och ärtor och sallad(motsvarande algerna).
        Alltså fiskarna betraktar fiskarna växterna som mat och det beror inte på hunger.
        Nedanstående växter går bra hos malawi både på grund av att de har hårda blad och kan växa på fasta substrat är Javaormbunke och Vallisneria.
        OBS Rostcikliden han frågade inte efter en ny växt
        Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

        Kommentar

        Arbetssätt...