bygga bakgrund i plast

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian

    bygga bakgrund i plast

    Jag tänkte bygga mig en bakgrund i plast och undrar om det är någon som har erfarenhet av detta. Hittade en sida på cichlid inspiration, men i övrigt handlar bakgrundbyggen mest om frigolit!?
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Berätta gärna mer om hur du tänkt dig, skall du gjuta, använda glasfiber eller vad?
    David

    Kommentar

    • kilova
      Användare
      • april 2002
      • 327

      #3
      Du kan kolla lite här på min sida.där finns lite info om hur jag gjort.
      Tropheus moori golden kazumba F1
      Tropheus dubosi F1
      Tropheus Chaitica F1
      Tropheus red chimba F1
      Tropheus black pemba F1
      Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
      Tropheus moori bärnsten F1
      Tropheus moori kejsare
      Mvh Kim

      Kommentar

      • demasoni
        Användare
        • april 2002
        • 163

        #4
        Tjena!
        Ett annat sätt jag funderat på är att lägga ut en plastfilm och spruta fogskum över, gjorde en modul så genom att lägga plaste över en sten. Sen bara "betonga" den. Tror det skulle bli as snyggt.
        Mvh Filip
        tropheus chimba
        Fuelleborni Katale

        Kommentar

        • Christian

          #5
          tja, jag har inte tänkt så mycket än. Jag är ganska öppen för alla möjligheter. Idén att använda glasfiber har slagit mig, men jag vet som sagt inte än... vad tror ni? Demasoni - Hur blev resultatet med modulen, och hur får du bort plasten sen?

          Mycket snygg bakgrund Kilova!! hur lång tid tog den att göra?

          Kommentar

          • kilova
            Användare
            • april 2002
            • 327

            #6
            Det tar ca en vecka lager efter lager ska ju härda därav den långa tiden.annars är det ganska enkelt.
            Tropheus moori golden kazumba F1
            Tropheus dubosi F1
            Tropheus Chaitica F1
            Tropheus red chimba F1
            Tropheus black pemba F1
            Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
            Tropheus moori bärnsten F1
            Tropheus moori kejsare
            Mvh Kim

            Kommentar

            • Vannar
              Användare
              • april 2002
              • 339

              #7
              Tror inte att resultatet blir bra om man använder plastlim mellan klippan och mallen (bla så såg sprickor och skarpare hörn kass ut). Har använt denna metod en gång när jag försökte göra en slags form i gips.

              Däremot kan man behandla en klippa med släppmedel hälla på latex ta bort stabilisera formen med fogskum, och gjuta i denna med plast.

              Det är såhär som back to nature är gjorda och det är ju onekligen snyggt. problemet är at latexen är svårt at få tag på som konsument. PLus att det är lite krångel men detta blir ju avsevärt snyggast.

              Frågan är bara om det är värt att tillverka en egen när det finns billiga och tillräckligt snygga bakrunder at köpa från damnark (se tidigare tråd här på forumet)
              / Jonas Vannar

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Latex är inte alls svårt att få tag på. Göteborgs perukmakeri har förpackningar från någon deciliter upp till 5liters-dunkar.

                Att göra själva formen i latex är inte alls svårt, det knepiga är snarare gjutningen (där jag själv fastnade sist jag provade).

                Tony Englund

                Kommentar

                • Christian

                  #9
                  syftar du på pangea Vannar? isåfall tycker jag nog att den inte är tillräckligt snygg.
                  För tillfället funderar jag istället kring moduler. Att göra sådana verkar enklare, och det verkar ju bli bra också... Dessutom slipper jag då att ta bort mittenstaget på akvariet som är av glas...

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Jag är också inne på moduler. Det blir onekligen snyggare tycker jag. Ett helt annat djup i karet.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...