Discus start

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • delija
    Användare
    • juni 2002
    • 39

    Discus start

    Jag har precis införskaffat ett 540 kar och är intresserad utav att börja med Discus, jag har hittils haft Malawi ciklider och har ingen tidigare erfarenhet utav Discus. Det jag undrar över är finns det Discus sorter som lämpar sig bättre för en nybörjare, samt var får jag tag i bra information om Discus typ litteratur, webbsidor och odlare? Tacksam för svar.

  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Sitter i samma situation som du! Jag kommer med största sannolikhet att köpa discus när jag får nästa lön. En bok som är väldigt bra är "Back to natures guide to discus". Trots titeln är den på svenska och innehåller mycket bra råd samt vackra och inspirerande bilder. Lycka till!

    // Magnus

    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Jönköpings Akvarieförening har en del artiklar om Discus (författare Johan Nilsson). Kolla på http://och.nu/jaf

      /Hasse

      - http://och.nu/ciklid -

      Kommentar

      • Therese
        Användare
        • april 2002
        • 196

        #4
        Jag tycker back to nature boken om discus är bra, den enda nakdelen jag kan se är att den inte tar upp några sjukdommar. Det var någa killar som hade gjort en cd om discus, den är riktigt bra men kommer inte i håg något namn eller adress men du kanske kan prova och efterlysa dom och se om det ger något resultat.
        Tycker du ska starta med en odlad variant och inte direkt med vildfångade fiskar då dom är mycket mer krävande framföralt när det jäller vatten kvalitet och ph. Börja med någon odlade variant. om du tycker jätte mycket om dom vilda discusarnas färger så finns det dom odlare som har låtit bli att mixtra och komma på nya färg kombinationer
        mvh THerese


        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          En fundering slår mig närman läser om discus och andra amerikanska ciklider. Hur kommer det sig att korsningar är fullt accepterade när det gäller dessa fiskar men inte när det gäller tex. afrikanska ciklider?



          mvh

          Tony Lejvell
          Tony Englund

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Den Diskus CD som nämns ovan kan man få tag på via Johan Nilsson's hemsida. Kolla på http://www.discusfish.nu. Man får den till självkostnadspris.

            /Hasse

            - http://och.nu/ciklid -

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Har aldrig haft diskus men dessa är de vanliga råden:
              Som nybörjare ska du köpa odlade vanliga diskus
              Se till att de inte är smala över nacken (undernäring/magproblem)
              Ögonen ska inte vara stora (dålig tillväxt)
              Fiskarna ska inte vara mörka (stress/sjukdom)
              De ska vara pigga och äta. Be gärna säljaren att mata dem

              Dessa råd gäller egentligen all fisk (bortsett från det första).


              vh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Andess
                Användare
                • juni 2002
                • 31

                #8
                www.diskus.nu information/odlare i Göteborg

                Kommentar

                • Gep
                  Användare
                  • juni 2002
                  • 23

                  #9
                  Handbook of fishdesies kan jag varmt rekomendera Utgivare är T.F.H

                  Guran
                  Guran

                  Kommentar

                  • friske
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 26

                    #10
                    Ett par tip jag vill gi till nya diskusägare. Lysna inte för mycket till experter och folk som tror de är experter (tro mig dom finns). Min erfarenhet är att pH 7.5 går jättebra med diskus - altså vanlig kranvatten (det funkar också jättebra med pH 7.5 till odling - faktis odlar Simontorp som är en av sveriges största diskus odlare diskus i vanligt kranvatten pH 7.5, kH 3-4 - altså intet problem). Jag rekommandera att du börjar med ett ca. 100l kar och 10 st 5-6cm diskussar. Ingen växter, grus eller annat i akvariet. Bara en bra pumpa (gärna extern för minst 200l) en eller gärna två termostater och ljus om du vill titta på dina diskussar . Jag rekommandera 30 grader till dom små diskussar - när dom blir 8-9 cm flyttar du dom till ett minst 200l kar och sänkar tempen till 27-28 grader. Bytta 25% vatten en till två gånga per vecka - det viktigsta är faktis att du städer efter dina diskussar när dom har ätit. På det sättet är vattnet nästan alltid fint och du behöver inte att bytta vatten så ofta. När du bytter vatten är det vigtigt att det nya vatten har samma temperatur. Det kan du let klara vid att ha ett ekstra kar - eller en hink med termostat. Dagen eller helst flera dager innan du ska bytta vatten fylder du kar/hink med vatten. På det sättet få vattnet ret temperatur och står vattnet i 3-4 dagar minskar du också risken för klor i vattnet. Ja - det är faktis allt du behöver veta - du lär dig nya saker värje dag vid att kålla på dina diskussar. Så mitt råd - följ mina enkla tips och lad dina diskussar lära dig resten.

                    Lycke till,
                    Thomas


                    NB. Du är självklart välkommen med fråger - min mail är thomasr@bredband.net men försök innan du fråger )

                    Med vänliga hälsningar,

                    Thomas Rasmussen,
                    TeféDiscus.com

                    Kommentar

                    • Jonas
                      Användare
                      • april 2002
                      • 65

                      #11
                      Hej,

                      det du säger Thomas håller jag med om, men är det inte lite dubbelmoral att säga lyssna inte på alla "diskus experter" utan lyssan på MIG!!?

                      Inget illa menat men det lät lite kosntigt!

                      Annars håller jag med om ph´t att dom klarar MYCKET! OCH me stort O dom mår bra!

                      Mvh Jonas Bokström
                      Mvh Jonas

                      Kommentar

                      • friske
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 26

                        #12
                        *ler* - jow det har du ju faktis ret i när du nu sägar det *ler* - men men ... det jag mente var "lista inte på alla, men här är ett föreslag - eller så här gör jag" - ok ?? *ler*


                        // Thomas

                        Med vänliga hälsningar,

                        Thomas Rasmussen,
                        TeféDiscus.com

                        Kommentar

                        • salar
                          Användare
                          • juni 2002
                          • 227

                          #13
                          Börja med dom "billigaste" du hittar. Har själv dåliga erfarenheter. Köp inte mörka och magra Discus,än hur billiga de är.Du får bara problem.Gör en beställning på akvarieaffärn på de du vill ha.Köp helst så stora som möjligt efersom du har så stort akvarium. Köpte själv 10st från Tjeckien som var otroligt fina.Ju mindre de är desto mer jobb att föda upp. Alltid är det någon som inte är så fin eller kanske blir mobbad och halkar efter i tillväxt. Ju större du har råd med desto större chans att alla blir fullvuxna och mår bra. Min erfarenhet är att Discus som har gått i en akvarieaffär en längre tid är ett dåligt köp. En Discus behöver mycket mat de två första åren.Då växer de med 1,5-2,5cm per månad.Efter ca.två år slutar de att växa.Discus som ej är helt fullstora och utfärgade är tråkigt nog ganska vanligt.Ett tips:Glöm mediciner. Altför många Discus har dött på grund av mediciner(egna och andras erfarenheter)Dock är ju synliga sjukdomar som vita pricken t.ex behandlingsbara.Man håller akvariet rent helt enkelt. Byt vatten 1-2 gånger i veckan.Man märker på dom om man har slarvat. De kan bli mörka och tjurar.De får lätt bakteriangrepp och flagelater ifall man slarvar.Kan rekomendera ett dubbelt filtersystem som jag har. Jag har två stycken 3liters ytterfilter som jag rengör omvartannat var sextiondedag i min 375:a och det funkar perfekt.Innehåller 6st Discus och lite annat.Och ganska mycket växter.(inga nitrattoppar) Lycka till!

                          SALAR
                          SALAR

                          Kommentar

                          • friske
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 26

                            #14
                            Sant att det är lettest att köpa vuxna diskusar - omän lite tråkigt tycker jag (det är bara vad jag personligt tycker). Jag köper alltid flera diskussar än jag behöver - är mitt mål t.ex. 6 diskussar - så köper jag 10 st. 5-6 cm och sortera innan dom är vuxna upp till 4 st. ifrån. Jag sortera dom ifrån som jag tycker växer langsomt eller som inte går bra ihop med dom andra. Jag tror att man har störra chans till diskuslek om man har så många som 10 st. från dom är små. Vi vet ju alla att diskusar som inte är av samma flok har jättesvårt vid lek.
                            Men men ... bara mitt tip - köp hellare 10 eller flera 5-6 cm diskussar än 4 15-20 cm om du vill odla eller ha den bästa kontakt med dina diskussar.

                            // Thomas

                            Med vänliga hälsningar,

                            Thomas Rasmussen,
                            TeféDiscus.com

                            Kommentar

                            • Johan1
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 390

                              #15
                              Hej

                              Det är fullt möjligt att besöka mig och prata med mig om
                              ni har vägen förbi Jönköping.

                              Själv odlar jag inte mera än kanske 100 fiskar varje år
                              p.g.a tids brist (har annat jobb och vänner). Jag räknar
                              därför inte med att klara föda upp lika många fiskar som
                              ett proffs, uppfödare, grosist. Det är jag ju bara skit
                              jämfört med en proffs odlare för jag får inte 300000 fiskar
                              varje år att sälja och sortera.

                              Jag har själv haft fisk i 20 år. Har annat än diskus. Har
                              jobbat i zooaffär. Det dör fisk o.s.v. Är med i
                              akvarieförening och fångar mygglarver.

                              Kan nämnas att mitt yrke är inom databiten och där har jag
                              min högskoleutbildning inom. Jag jobbar med data dagligen
                              i system som kostar miljoner och ta fram.

                              Det är som jag skulle klanka ned på de hemmalärda nördar
                              som klagar på windows och tycker skriver hemma gjorda
                              program.

                              Det är ju fritt att läsa vad vi skriver och ta till sig
                              vad man vill. Det är ju det som är så bra med internet
                              att alla kan skriva vad de tycker på sin hemsida.

                              Inte bara för företag med resurser och tid.

                              Johan Nilsson





                              Johan Nilsson
                              https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                              Kommentar

                              Arbetssätt...