Altum-scalaren - vad bör jag tänka på..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    Altum-scalaren - vad bör jag tänka på..?

    HEJ PÅ ER!
    Jag är i färd med att skaffa altum men vill inte hoppas i "galen tunna" eller hur vi nu skall uttrycka det...[)]
    Jag vill gärna ha den info jag behöver för att kunna ta hand om ett stim altum...

    Hur många bör jag ha för att det skall paras ut ett par..? 5-6?
    Räcker 60cm höjd?
    Hur klarar de sig med exv. A. heckelii, G. altifrons eller likn?

    Mvh
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • cyntolopia-afra
    Användare
    • oktober 2003
    • 77

    #2
    Hej

    Visst går det bra att hålla altum-scalare i ett 60cm högt akvarium.
    För övrig information kan du änvända sök informationen. Använd då bara sök ordet altum-scalare.
    där bör du hitta lite information.
    Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • november 2002
      • 157

      #3
      Hej Ricard!
      Jag håller altum i 480 liters akvarium, 60cm i höjd är bra 50 djup,
      och 6,8 i Ph, 28 graders värme, hårdhet 5, byt gärna vatten 30% en
      gång i veckan, dom äter räkmix, cyklops,Svarta mygglarver.inredning
      gärna amazonas svärdplanta,jättevallisneria. Lycka till Ricard.
      mvh, Ann-Marie

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2002
        • 157

        #4
        Hej igen Ricard!
        Jo glömde säga att du bör ha en grupp på minst 5 st.Räkna inte med
        odling dom är stört omöjliga att odla på.

        Kommentar

        • INXS

          #5
          Jag har last lite om altum odling och ett par grejor var bra vattenkvalitet, han som skrev det hade 8 st och dom lekte som typ harem - paren beholls inte och dom verkade leka tidigt pa morgonen.

          Det saljs 3 typer av altum scalare:
          - Peru - denna form tycker jag inte ser mycket ut som en typisk altum utan mindre och mer som scalare.
          - Rio Orinoco fran Venezuela - dessa ar valdigt fina, typiska altum som ar silvriga med svarta/morka rander.
          - Rio Negro fran Brasilien - detta tycker jag ar dom finast och dom har rander som ar bruna. Dessa verkar vara dom krasnaste angaende vattenkvalitet och jag tycker att dom har annu hogre och plattare kroppsform an venezuela altums.

          Mina ar Orinoco typen och verkar inte vaxa lika snabbt som vanliga scalare. Beteendet ar det samma och dom ar riktiga matvrak som ar ganska aggressiva. 60 cm ar nog bra 75cm skulle vara annu battre med vuxna fiskar sarskilt om du har Rio Negro slaktet.

          Kommentar

          • Ricard
            Användare
            • augusti 2003
            • 476

            #6
            HEJ OCH HÅ!

            Så, om ränderna är bruna så är det Svarta floden (Rio Negro) men om de är svarta så är det Rio Orinoco? Är detta det säkraste särdraget? (jag frågar föra tt jag kommer att köpa på 2 ställen, dels privat men också i affär. Tänkte mig ett större stim på 10-12 djur.

            Vet ni hur det är att introducera yngre (mindre) fisk med nästan vuxna? Jag funderar på att sätta ihop 6 som är runt 20cm höga med 6 som är runt 8-10cm... Blir det probelm?

            En annan sak: gör det ngt att det är lite strömt vatten, alltså, rejält filtrerat?


            Mvh
            Ricard Hulteke
            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • februari 2003
              • 1686

              #7
              PERU är ingen altum det är en heelt vanlig scalare. Finns inte och har aldrig funnits altums i Peru och dom säljer dom som "peru altum" eller "peruvians" enbart för att tjäna lite mer pengar på sina scalarer. Dock är det en ganska vacker variant av scalaren.
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • november 2002
                • 157

                #8
                Hej Ricard!
                Du ska inte ha stark cirkulation när du har altum, det vatten dom kommer ifrån det är lugnt och trögflytande.Ett Eheim ytterfilter är bra och torv, du kan ha torven i en damstrumpa eller i filtret. mvh
                Ann-Mari, PS:Lycka till med dessa underbara fiskar

                Kommentar

                • GoSatta
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 1686

                  #9
                  en herrans massa olika varianter av VF scalarer=

                  /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                  http://www.gosatta.org

                  Kommentar

                  • Ricard
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 476

                    #10
                    Det var lite olika bud gällande hur "lätt" eller svårt det är att ha dessa fiskar men om jag har förstått det hela rätt så kan man inte räkna med avkomma på altum utan vara glad om man lyckas hålla dem i liv...

                    MEN:

                    Temperament? Tar de för sig med andra fiskar? Jag tänker mig en biotop med Geophagus Topajo orange Head eller Red cheak samt A. heckelii.
                    Hur funkar det tror ni? Ann-Marie och ni andra som håller altum, vad kombinerar ni dem med..?
                    Jag tänker mig ett 720:e, hur har ni det?
                    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                    Kommentar

                    • INXS

                      #11
                      Mina altum ar som scalare i beteende - ganska aggressiva vid matning och nyfikna, DVS maste kolla in allt. Jag har dom med gymnogeophagus merodionalis 'Norte' men maste separera dom eftersom gymnogeos skall ha kallare vatten. Jag har ocksa nagra malar: ancistrus, L-168 och L-114.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...