BRÅTTOM! Hjälp med blästersanden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasaik
    Användare
    • oktober 2002
    • 57

    BRÅTTOM! Hjälp med blästersanden!

    Hej!

    JAg har ett brådkande problem med Biltemas blästersand. Alla mina fiskar går i et mycket litet akvarium nu i väntan på attt släppas ner i det större, därav tidsnöden. Igår fyllde jag upp akvariet med vatten och sand (250 liter, 25 kg). Eftersom sanden är så finkornig blev vattnet grumligt vilket är naturligt. Jag tänkte att det skulle lägga sig under natten, men nu är det fortfarande lika grumligt.

    Vad ska jag göra? Vatten byte igen? Andra förslag? Har ni haft liknande problem?

    Mycket tacksam för snabbt svar!

    //Jonas
  • Rob
    Användare
    • april 2003
    • 143

    #2
    Tjena!
    Det kan ta några dagar innan sanden lägger sig. Men jag tror inte att det är någon fara att släppa i fiskarna redan nu.

    MVH Rob
    "Bättre sent än aldrig" []

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Jag startade ett akvarium i veckan med biltemas 0,2-1 mm. Det enda jag gjorde var har ha i sanden och fylla upp med ett par decimeter vatten, för för att sedan röra om (ville inte ha luftfickor). Det blev en aning grumligt (men ändå otroligt lite!) och jag sög upp det vattnet innan jag fyllde på för gott. Hade väl en svag mjölkighet första dygnet, men det försvann rätt fort.
      Du kan väl ha i fiskarna fast det är lite grumligt? Du har väl nåt filter med bakterikultur som måsta "matas".
      Anders L

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Dimmigt vatten är inte ovanligt om man inte sköljer sanden grundligt, misstänker att detsamma gäller blästersand.
        Är det vanlig "sandgrummling" lägger det sig på ett par dagar, och hade det varit mitt akvarium hade jag nog kört med filtret/filtren (men det kanske du redan gör )

        Kommentar

        • Jonasaik
          Användare
          • oktober 2002
          • 57

          #5
          Det är nog vanlig sandgrumlighet, men den är relativt kraftig, ser knappt igenom akvariet hela vägen. Men ni tror att jag kan koppa i firrarna alltså!?

          Tacksam för mer info!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Om vattnet är grumligt pga sandkorn så stäng av pumparna så vattnet är stilla en stund.

            Kommentar

            • Marcus1979
              Användare
              • januari 2003
              • 404

              #7
              Jag fick också väldigt grumligt vatten när jag hällde i sanden. Gjorde tre vattenbyten å nu är vattent glasklart!
              Jag har storlek 0,1-0,7. Problemet för mig är att cirkulationen i akvariet är så kraftig så det bildas små sanddynor så bottenglaset syns i "dalarna".
              Mvh/Marcus
              960L Malawi

              Kommentar

              • Jonasaik
                Användare
                • oktober 2002
                • 57

                #8
                Tack marcus! nu känns det lugnare =) mitt vatten är nämligen också vääldigt grumligt =) får man fråga när du släppte i firrarna?

                Kommentar

                • Marcus1979
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 404

                  #9
                  Ursäkta dröjsmålet med svaret...
                  Jag släppte i mina fiskar efter andra bytet, vilket jag höll på att få ångra. Vattnet var då inte helt klart och morgonen efter blev det panik då nästan samtliga fiskar såg hängiga ut. Vattenbyte på ca3/4delar utav vattnet å på eftermiddagen var allt frid och fröjd.
                  Nu är leken i full gång på flera utav arterna å jag gissar att det är ett gott tecken så dm borde må prima!?!

                  Mvh/Marcus
                  960L Malawi

                  Kommentar

                  • Danny_C
                    Användare
                    • april 2003
                    • 334

                    #10
                    Jag hade i råda-sand i mitt igår, grummlade ingenting tackvare 10 mins rengöring av varje hink
                    /danne

                    Kommentar

                    • Jonasaik
                      Användare
                      • oktober 2002
                      • 57

                      #11
                      Nu har man läsrt sig sin läxa att INTE fylla akvariet fullt med vatten innan man häller i sanden (tänkte att det skulle minska luftfickorna..) 1 dm vatten innan i sandhällning är nog bättre, coh sen hälla vattnet på en bricka eller liknande som ligger på sanden, då blir det perfekt!

                      //Han med klart vatten numera

                      Kommentar

                      • Ricard
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 476

                        #12
                        HEJ!

                        Jag satte igång ett 220:e i går kväll... Lätt mjölkigt men ändå så att man tydligt ser bakrutan. Filtrerar 1800l/h vilket gör att vattnet körs gm filtrena 9ggr/h - om detta förlänger eller kortar tiden som vattnet består grumligt vet jag ej.

                        Mvh
                        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                        Kommentar

                        • Ricard
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 476

                          #13
                          ....men det vet jag nu...

                          Nu är vattnet klart som kristal. Det tog c:a 1½ dygn och då sköjde jag inte sanden alls utan hällde den rätt i från påsen ner i karet...

                          Mvh...
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            Fredrik: Lycka till med Tapajosarna, det är underbara firrar!
                            Anders L

                            Kommentar

                            Arbetssätt...