ensamma firrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    ensamma firrar

    sitter och surfar runt på amerikanska sidor, en sak som slår mig är att det verkar vanligt "over there" att köra en ensamm gigantisk firre typ Dovii, Trimac, Red Devil osv, ofta i ganska små kar typ 2-300l, vad tycker ni här om det?
    Själv vill jag nog helst ha mer än en firre och gärna mer än en av varje sort. Fast ovanstående är ju ganska elaka så det är kanske vägen att gå, ev. en firre av några sorter som oxå många verkar köra.
    Bara en tanke så här på natten....
    Mvh
    Mattias
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Jag gillar det här med en ensammen s.k "petfish" och även om man inte får samma omväxling då det gäller fiskens olika beteenden som hos ett lekpar(uppvaktning, lek, yngelvård osv) så är det ändå intressant eftersom en ensammen fisk blir betydligt mer kontaktsökande än fiskar inom ett lekpar.
    Jag tror också att fisken i sig ofta mår bättre eftersom den slipper allt tjafs och får ett betydligt större revir än den hade fått i ett kar med andra arter. Men en ensammen fisk kan bli uttråkad så man måste samtidigt se till att aktivera den på olika sätt för att den ska trivas ordentligt.

    Kolla in den här sidan, där står det litegrann om hur det är att äga en ensammen A. citrinellus/labiatus.


    Här ser man hur själva karet kan se ut med den ensamma fisken.


    Och här står det beskrivet lite om fiskens beteende.


    Jag provade själv att hålla en ensammen citrinellumciklidshona i ett 222-liters och det var minst sagt intressant, men tyvärr så började hon lägga ägg och då det inte fanns någon hane som kunde befrukta äggen så slutade det med att hon bara låg i ena hörnet och fläktade mögliga ägg vilket inte var särskilt spännande att titta på... Men bortsett från det där med äggläggningen så var det ett sant nöje att ha henne ensammen i karet, jag tycker även att arten som sådan är väldigt vacker med sina skarpa färger så utseendemässigt så var karet väldigt speciellt.

    Nackdelen med att hålla en sån här aggressiv ciklid helt ensammen är att den snabbt anser att hela karet är dess revir och varje överträdelse av revirgränsen, t.ex vid rengöring, innebär att man som ägare blir attackerad. Jag var tvungen att hålla undan henne med en håv då jag skulle göra något i karet men hon slet sig givetvis loss emellanåt och gav en några rejäla bett... Det blev rätt jobbigt i längden...

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • INXS

      #3
      Jag haller med FI att ensamheten troligen provocerar en mycket hogre grad av aggressivitet.
      Bade Mojo och Cichlidscene har ensamma firrar i stora kar ,300-1200 liter. Dessa fiskar ar till utstallning och dom flesta av dom ar valdigt revirhavdande och attackerar ofta glaset om man kommer for nara akvariet.

      Jag tror att ensamheten provocerar detta i en hog grad men ocksa storleken. Dom flesta av fiskarna som har sina egna kar och ar stora ar ju maxstorlek och flera ar gammla. Jag skulle gissa att fisk sallan lever lika lange i naturen och om den gjorde det skulle den troligen bli stor och revirhavdande dar ocksa.

      Personligen gillar jag inte den aggressivitet som uppstar av att ha en fisk ensam. En stor del av nojet jag far av att ha ciklider ar ju just leken och nar dom vuxna tar hand om barnen.

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        Jag gillar inte det här med ensamma fiskar.
        När jag köper fiskar gör jag det alltid med målsättning att få dem till lek. Om det sedan tar en månad eller tre år gör detsamma.
        Som INXS också skriver är en stor del av nöjet jag får av ciklider att se de vuxna ta hand om ynglen.
        Nu har jag i och för sig en del av de ciklider som är mest kända för sina aggressioner, utmaningen här ligger då i att skapa möjligheter att ändå hålla de tillsammans. För de är ju fina att titta på också, och så blir de ju stoora. Jag gillar stora ciklider.
        Hade jag haft dem ensamma i karet så hade de blivit större, men till vilken nytta?
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • INXS

          #5
          Jinnarparen,
          jag har ett 2 meters kar 500+ liter med 7st vuxna (omkring 20cm) Red Devils - detta ar en fisk som folk sager att man inte bor ha mer an 1 i samma akvarium.
          Dom samsas suverant (an sa lange) och fenor + fjall ar i tiptop kondition.

          Jag tror detta ar mojligt for tva sakers skull:
          - dom har varit tillsamans sedan dom var ca 5cm - detta skulle betyda att dom firrarna ni har bestallt fran USA skulle kunna vara tillsammans om dom huseras fran smattingar.
          - en balans uppstar i karet med flera olika fiskar och det blir en viss rank. Nar det uppstar fred i ett kar med olika storre fiskar som man inte trodde skulle funka ar det bast att lata saker vara. Att introducera en fisk till eller att ta bort bara en fisk kan leda till ett fullstandigt krig och blodbad.

          Ett par grejor till som hjalper att halla freden:
          -stort kar
          -manga gomstallen
          -rent vatten
          -god kost

          Vad det galler firrarna ni har bestallt kan jag rapportera att jag har kopt 'Escondido' tva ganger fran troligen samma kull som eran och det ar den elakaste och aggressivaste firren jag har haft. En av dom ar nu i lekdrakt vid ca6-7 cm.

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            INXS: Du verkar ha samma principer som jag om att försöka hitta en balans i karen och sedan hålla den också. Det finns dock en sak som splittrar freden också och det är fiskarnas tillväxt. Det var det som höll på att hända i mitt kar nu. Det var därför jag valde att göra mig av med 3 st dovii. Annars gick ju 10 st fint i karet. Hade jag bara haft dovii i karet så hade jag kunnat fortsätta en bra stund till. Men det finns andra fiskar i karet också som jag gärna vill "få igång". När man väl får balans mellan fiskarna så är det en fröjd att sitta och titta på dem. Visst, det är bråk och så. Men det är bara "spel" vid revirgränserna.

            Tyvärr så beställde jag inga Escondido. Jag får väl hoppas på att orm lyckas dra upp lite yngel så småningom. De Texas som jag har verkar inte fungera alls. Den största är bara intresserad av att hålla en hörna och sedan jaga bort allt och alla därifrån. Den minsta, som jag är säker på att det är en hona är i denna hörna med jämna mellanrum, men blir bara bortjagad. Jag håller ögonen öppna efter en hane som är i åtminstone hennes storlek. Får jag tag på en sådan så åker de andra två iväg till affären eller någon annan som är intresserad av dem.
            Eller så åker de iväg allesammans då jag har 6 nya arter på gång till det stora karet (USAimporten!).

            Såg du några större motaguense "red tiger" hos Jeff när du var där. De jag har nu börjar visa mycket intressanta röda markeringar på kinderna och analfenorna. Skulle vara intressant att se hur mycket rött det blir på dessa.
            De som är mest aggressiva av de jag köpte är utan tvekan umbriferusen. Det var sista arten som jag bestämde mig för och fasen vet om jag inte gjorde en groda här. De tycker verkligen inte om varandra. De är inte mer än 3-4 cm stora men håller på att slå ihjäl varandra med jämna mellanrum. Tveksamt om jag lyckas hålla mer än en umbriferus i ett och samma 3 m kar. Förhoppningsvis så lugnar de ner sig så småningom.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • INXS

              #7
              Jinnarparen,
              jag satte upp bilder pa Jeffs Motaguense par pa Aquamojo nar jag var dar.
              Han har ett fint par - det interessanta ar att honan har en svardsjart! Dom har bada fin farg och hanen ar odraglig med honan sa dom maste hallas separerade annars slar hanen ihjal henne.

              Storleken galler, helt sant. Jag ar ju avis pa ditt tremeters kar. Skuller vilja fixa ett 1000 liters men det ar ju sa jakla tungt, jag ar lite skraj att satta upp sadant sa det inte faller genom golvet dessutom maste det vara ett helvete att flytta hem det efter man har kopt det.

              Ja ja - en dag.

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Skicka länken så att jag ser om jag hittat rätt.
                Hittade bilder på ett motaguensepar, men ingen hona med svärdstjärt.

                Bilderna på Escondido var fina, speciellt denna http://aquamojo.com/escondido/Escondido%20KP.jpg

                ...varför köpte jag inte 10 st...
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • INXS

                  #9


                  Nagon jattesvardsjart ar det ju inte men enda...

                  Escondidona ser finfina ut och dom verkar vara rejalt hardiga.

                  Hur ar det med dina festae? Mina hade mycket halsoproblem och jag forlorade dom flesta.

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    Uaru "vaddennuhette" var riktigt fina. När jag först tittade snabbt på bilden så trodde jag det var någon form av V Argentea. Riktigt fin färgteckning. Nu går ju inte dessa så bra med de fiskar jag har nu. Men jag blev faktiskt riktigt sugen på att sätta upp ett kar för Uaru.

                    Det var orm som beställde festae, så länge de gick hos mig så var det inga problem med dem. De tog fryst artemia direkt. Men det var väldigt små fiskar.

                    Nästa gång jag beställer fisk så får det bli minst 3" storlek på dem, även om det kostar mer. Bedömer att jag får mer tid på mig att få ordning på fisken om den skulle matvägra eller vara sjuk. Ju mindre de är desto känsligare.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • INXS

                      #11
                      Jinnarparen
                      jag har haft totalt annorlunda erfarenhet vid fisk kope - ju mindre desto lattare att anpassa dom.

                      Jag har kopt storre fisk vid flera tillfallen och forlorat manga till sjukdommar, matvagran, slagsmal och generellt svarighet att anpassa dom.

                      Nar jag har kopt sma fiskar har jag haft nastan inga problem - dom anpassar sig mycket lattare och kommer overens med varandra och andra invanare battre.

                      Ett par ganger har jag kopt storre fisk som jag har forlorat och sedan(for jag ville verkligen ha dom) gatt tillbaka och kopt mindre fisk som har klarat sig.

                      Detta kan ju visserligen bero pa olika grejor och troligen aven nagra problem som jag sjalv staller till men jag har ocksa markt att mina egna firrar ar svarare att flytta ju storre och aldre dom blir.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...